21. januar 2014

Oslofjorden 19.1

Hadde egentlig tenkt å prøve å få blitt med Ski HK i Drøbak en tur på søndagen - skaffet meg fullmakt i heimen og meldte meg som interessent, men det var ikke ledige plasser, så da måtte jeg finne en plan B, siden dagen allerede var satt av til fisking.

Andreas hadde snakket med Cral på Fiskersiden som hadde både en og to båter tilgjengelig og var gira på fisking, og etter litt frem og tilbake avtalte vi en økt i Oslofjordens dypere deler på jakt etter diverse rariteter (smørflyndre, kloskate, etc.). Trålrapporter fra Oslofjorden tilsier jo at det er tildels mye spennende innenfor Drøbak, og de dypere områdene der blir vel aldri fisket av noen lenger, så vi kom til at det måtte være verdt et forsøk eller to.

Det viste seg at de fleste båtslippene rundtomkring Oslo begynte å bli isdekket, men rapporter tilsa at Holmen var mulig, med bare litt is utenfor og dessuten. Planen ble dermed at jeg og Andreas dro og måket slippen mens Cral hentet båt, og litt over 08 var vi på plass med spader. Slippen så ut til å være OK, og isen utenfor virket håndterbar, og en gang nærmere 09 var også Cral på plass med båten og vi var vel på vei ut (etter litt isbryting) 0930 ca.

Litt mye vind og ubehagelige bølger, selv om de ikke var så høye. Lette først litt etter sild uten å finne dem, og gikk så over til å fiske i noen av dyphullene i skipsleia. Veeeldig dødt, mye som forventet egentlig. Noen få forsiktige napp, og sånn smått om senn fikk jeg lurt opp en liten hvitting, og så en til. Det var vel stort sett alt som skjedde - bortsett fra at jeg fikk en bleik, men veldig rund torsk i kilosklassen i et av dyphullene. De to andre blanka.

Gav oss 15 - etter 5-6 timer fiske uten særlig action. Oslofjorden er ikke akkurat enkel å knekke, men har faktisk litt trua etter å har lest alt for mye trålrapporter, så det blir flere turer, men kanskje først og fremst når det blir litt varmere og triveligere i været, tror jeg...

Ingen kommentarer: