3. januar 2014

Fiskeåret 2013 - en liten oppsummering

OK, denne årsoppsummeringen blir en av de vanskeligere å skrive noensinne - rett og slett fordi fiskeåret 2013 har vært utrolig innholdsrikt for min del. En ting er at jeg i løpet av 2013 har fisket ganske relativt mye, har fått en god del bra fisk, og faktisk også har krysset av en god del nye arter. Men, kanskje viktigere er det at jeg føler at jeg har lært mer enn jeg har gjort noen fiskesesong før. Gleder meg faktisk sinnsvakt til 2014 - og selv om jeg ikke har noen ambisjoner om at det resultatmessig skal bli noe i nærheten av 2013, tror jeg det kan bli mye bra og spennende fiske i år også...

Jeg skal ikke skrive alt for mye om de enkelte turene dette året - det er jo allerede temmelig veldokumentert med diverse turrapporter. Skal imidlertid gi en liten årsoppsummering, og ta med noen bilder og rapporter:

Januar - mars:
Årets første måneder var mye som tidligere år - litt sjøfiske, litt lakefiske, litt isfiske - men uten at det dukket opp noe spesielt å rope hurra for på noen fronter egentlig...

April:
Her kom årets første skikkelige opptur - endelig ble det rødhai, og ikke bare en, men en hel rekke! Og Marius slo likegodt til med ny n.rek. - og aller gøyest var det at alle ble tatt på en plass jeg hadde pønsket ut på egen hånd - suksess! Det ble vel til sammen 5 rødhai på meg etter den første turen - første rapport finnes i Endelig rødhai 5.4


Min nest største rødhai - 1040g/64cm, den største klokket inn på 1150g/67cm

Mai:
Mai ble stort sett stamfiske, harrfiske og gjørsfiske - uten noe spennede å melde egentlig, temmelig ordinært maifiske egentlig...

Juni:
Juni brakte et par høydepunkter - først i form av artsturne til Jæren/Stavanger Artsjakt Jæren/Stavanger 30.5-2.6, deretter i form av et episk meitepass etter suter med Andreas Vestfold/Telemark 15.-16.6 Den siste turen sluttet med at jeg langt ut på morgenkvisten satt og lo høyt mens jeg kjørte illsint suter på en alt for myk matchstang og centerpin - i en kombinasjon av overtrøtthet og ren eufori etter å ha dratt opp noen og 20 spinnville suter...

Juli:
Juli er ferietid - men feriefisket i år var faktisk temmelig spenstig med både perser og nye arter (bl.a. rødflekka kutling) i Norge Sunnmøre/Bømlo 18.7-28.7, diverse feriefiske i USA Feriefiske i USA - 24.6-14.7 og ikke minst en fantastisk fisketur på Fraser etter hvitstør i Fraser Fraser river 10.7

Hvitstør fra Fraser - en av de største vi fikk - på ca. 6,5 fot/80 kg

August-oktober:
Så begynte det som vel gjorde året for min del - et helsikes tungeeventyr! Etter at jeg og Marius fikk våre første tunger ble det et sykt rush av rapporter, fisk og perser - det grøvste ble oppsummert i et par laaange blogginnlegg - En måned i tung tungerus and counting og Tungesesongen 2013 - hell yeah!. Hele denne perioden havnet etter hvert i tungevinduets tegn, og erfaringene herfra kommer nok til å prege mye av fisket mitt hele neste år... I tillegg hadde SFK Laken en fantastisk tur til Frøya/Titran med Kullin - Frøya/Titran med MS Gotland og Frederic Kullin 17.-22.9 - og som ikke det var nok rakk jeg faktisk en liten Conger-økt på Sunnmøre selv om det ikke sto på planen i år - Conger på Sunnmøre 3.-5.10


Tungepers - men langt fra den største jeg har sett/fisket på: 1130g/46,5 cm (Foto: Andreas Næristorp)

Oktober-desember:
Etter at tungene forsvant fra grunna i oktober fortsatte vi å kikkfiske flatfisk i Oslofjorden - målet var skrubber over kiloen, men det ville seg ikke - imidlertid fikk vi undersøkt sinnsvakt mange plasser i hele Oslofjorden, sett en del kul fisk (bl.a. diverse slettvarer) og lagt mange planer for neste år. Helt på tampen av året ble det noen laketurer også - og året ble avsluttet med en pen lake - den største på mange år faktisk...


Finfin Glommalake - på 3185g/67cm

Statistikk for året 2013:
Bruker alltid å oppsummere året i tall også - dvs. de tallene jeg faktisk registrerer fortløpende på bloggen på årsbasis.

Antall fisketurer: 100
Det er det meste jeg har hatt på mange år - det må da være en bra ting! Tunge- og skrubbeturene trekker en del opp, dårlig vær november/desember hindret meg i å nå et enda høyere tall...

Totalt antall fisk (ca.): 1060
Well - whateever...

Fiskearter - ferskvann (17):
  1. Abbor 
  2. Gjedde 
  3. Gjørs 
  4. Grundling 
  5. Harr 
  6. Karuss 
  7. Lake 
  8. Mort 
  9. Regnlaue 
  10. Sik 
  11. Stam 
  12. Stingsild, trepigget 
  13. Suter 
  14. Sørv 
  15. Vederbuk 
  16. Ørret 
  17. Ål
Egentlig litt utrolig å ikke ha fått verken brasme eller flire i år - har faktisk ikke fått hork eller laue heller ser jeg, men det er strengt tatt ikke noe jeg savner så veldig. Røye og laks mangler også på lista, men så lenge en ikke fisker etter dem, så...

Fiskearter - saltvann (49): 
  1. Berggylt 
  2. Bergnebb 
  3. Blålange 
  4. Blåstål/rødnebb 
  5. Brosme 
  6. Brungylt 
  7. Dvergulke 
  8. Fjesing 
  9. Fløyfisk 
  10. Gapeflyndre 
  11. Gressgylt 
  12. Grønngylt 
  13. Gråsteinbit 
  14. Havål 
  15. Horngjel 
  16. Hornkvabbe 
  17. Hvitting 
  18. Hyse 
  19. Hågjel 
  20. Kveite 
  21. Lomre 
  22. Lyr 
  23. Lysing 
  24. Makrell 
  25. Mora 
  26. Panserulke 
  27. Piggvar 
  28. Rødflekket kutling 
  29. Rødspette 
  30. Sandflyndre 
  31. Sandkutling 
  32. Sei 
  33. Sild 
  34. Skjellbrosme 
  35. Skrubbe 
  36. Småflekket rødhai 
  37. Svarthå 
  38. Svartkutling 
  39. Sypike 
  40. Taggmakrell 
  41. Tangkutling 
  42. Tangstikling 
  43. Tangsprell 
  44. Torsk 
  45. Tunge 
  46. Uer 
  47. Ulke 
  48. Øyepål 
  49. Ålekvabbe
Oida - her var det faktisk en god del overraskelser i år. Ikke så mye mer å si om det egentlig...

Totalt ble det da faktisk 66 arter i år - det er temmelig bra gitt at det faktisk er ganske mange "bankersarter" jeg ikke plukka. Kunne lett ha fått en mye lenger liste om jeg hadde satsa målretta, uten at jeg helt så vitsen med det egentlig...

Beste fisker: 
  • Blålange (5800g)
  • Mora (1830g)
  • Småflekket rødhai (1150g/66cm)
  • Tunge (1130g/46,5cm)
  • Suter (2670g/54cm) 
  • Vederbuk (2030g/54cm)
Velvelvel - de 4 første her er egentlig drømmefisker for min del alle sammen - og de to siste er vel med primært fordi de var høydepunktene i ferskvann i år. Ble forholdsvis lite ferskvannsfisking totalt sett, selv om jeg liker det veldig godt, så da måtte de nesten med på lista.

Nye perser (10): 
  • Brosme (9760g) 
  • Brungylt (285g) 
  • Fløyfisk (95,2g) 
  • Grønngylt (150g) 
  • Hornkvabbe (106,1g/22,8cm) 
  • Piggvar (590g) 
  • Småflekket rødhai (1150g/65cm) 
  • Tangsprell (29,7g) 
  • Ulke (315g) 
  • Ålekvabbe (200,2g)
10 nye perser, hvorav 2 også er på "nye arter lista" - fordi jeg først noterte arten, og så forbedret persen mye en stund etterpå. Noen flere av de nye artene ble også forbedret vektmessig ila. året, men da var det såpass tett mellom "ny art" og "ny pers" at det faktisk ikke ble registrert slik, så...

Nye arter (10): 
  • Blålange (5800g) 
  • Grundling (7,2g) 
  • Hornkvabbe (106,1g/22,8cm) 
  • Mora (1830g/55cm) 
  • Panserulke (30g/16,5cm) 
  • Regnlaue (1,8g) 
  • Rødflekket kutling (24,2g/13,8cm) 
  • Skjellbrosme (530g) 
  • Småflekket rødhai (1150g/65cm) 
  • Tunge (1130g/46,5cm)
Må si at 10 nye arter når en allerede har passert 90 var laaaangt unna det jeg hadde trua på i forkant - til tross for at jeg hadde tenkt å satse litt på å plukke noen nye arter. Panserulke, tunge, småflekket rødhai og mora var vel kanskje de som hang høyest, blålange gjorde også latterlig godt, siden jeg har prøvd målrettet ganske mange ganger...

Nye arter i utlandet: 
  • Hvitstør/White sturgeon (6,5 ft/80 kg)
  • Ratfish
  • Krokanee salmon
  • Brown rockfish
  • Red Irish Lord
  • Smelt/B.C. eulachon
  • Kutling (grålig)
  • Kutling (brunlig)
  • Fluke
  • Knurr/ulkeaktig sak med gule tegninger
Å endelig få fisket hvitstør i Fraser var dødskult. MÅ tilbake snart... Og av de andre var vel ratfish kulest.

Målsetninger 2013: 
Formulerte som ofte for noen målsetninger for året på forhånd - for 2013 så de slik ut: 

Fiske mest mulig og mest mulig variert. Gjerne noen perser og noen nye arter. Noen prioriterte arter: Abbor, gjedde, gjørs, brasme, suter, flatfisk (piggvar og slettvar), skater, rødhai, blålange, skolest (ja, særlig...)

Med andre ord bomma jeg ganske bra i år også (gjør som regel det). Dvs. de to første punktene traff jeg faktisk overraskende bra, sikkert fordi målene var temmelig løst formulert (variert fiske, nye perser/arter).

Målsetninger 2014: 
Satser på enda mindre konkrete mål neste år. Skal definitivt gå mye med tungevindu, og så bare se hva jeg finner. Håper å få lurt opp en slettvar og diverse andre kule flatfisk. Har en liten ambisjon om å få fisket mer i ferskvann enn i fjor, og kommer nok til å forsøke å bruke litt tid på ferskvannsfavoritter på S, slik som suter, sørv og stam... Ellers har jeg et par langturer på blokka, og håper å få fisket mye med gode fiskekompiser. That's it basically!

1 kommentar:

Fisk og rask sa...

Snasent år, KJS. Kjekt å slå av en prat med deg i høst.