7. desember 2014

Årets saltvannsfisker på Gullkroken 2014 - jøss...

I går feiret sportsfiskenorge seg selv på den årlige Gullkroken-kåringen - for 3. år på rad. Over 500 fiskenerder med et vidt spekter av nisjeinteresser (artsfiske, meite, specimenfisken, fluefiske, casting, biggame, havfiske, konkurransefiske - you name it!) samlet på et sted var utrolig gøy - og fiskepraten gikk livlig fra tidlig ettermiddag til langt på kveld...

Så var det selve prisutdelingen da: Jeg må si at jeg egentlig var litt overrasket (men også glad) over å bli nominert som "Årets saltvannsfisker" da jeg fikk vite det for et par uker siden. Ble nok en gang overrasket da jeg faktisk fikk prisen - i temmelig tøff konkurranse mot andre verdige nominerte. Har skjønt at grunnlaget for prisen nok ikke var primært årets saltvannsfangster (som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med selv, men som kanskje ikke er SÅ veldig imponerende i den store sammenhengen) - men snarere tungevinduet (som i større og større grad blir et "fiskevindu") og alt det har dratt med seg i form av nye arter, norgesrekorder og generell galskap.

Er derfor nødt til å dedisere denne kroken til alle som er så gale at de har omfavnet konseptet om å rusle rundt i fjæra med vadere midt på natta - mens de stirrer gjennom et pleksiglassvindu med hodelykt. Et konsept jeg opprinnelig trodde var for de ytterst få har plutselig spredt seg til hele landet (samt ihvertfall Sverige) - og for de som har prøvd er dette ca. så vanedannende som kokain. Ift. det siste der snakker jeg av egen (bitter) erfaring - i år er jeg faktisk der at jeg vurderer vindusturer nå midtvinters - det er total galskap spør du meg...

Årets saltvannsfisker Gullkroken 2014 - yay! Dette er faktisk SFK Lakens 3. gullkrok.

I tillegg til alle gale vindusfiskere og artsfiskemiljøet generelt er det definitivt mange som burde takkes - først og fremst er jeg glad for at sportsfiskenorge omfavner nye idéer og at selv rariteter som vindusfiske blir fanget opp og omfavnet. Så må jeg nok en gang takke de jeg nevnte i min (sterkt improviserte) takketale:

Fremfor alt må jeg takke alle klubbkameratene i SFK Laken - vi fisker utrolig mye sammen, utfordrer og inspirerer hverandre, og klubbturene er alltid årets høydepunkt. Bredden i klubben er også utrolig, og tilsammen er vi vel et slags sportsfiskenorge i miniatyr. Det sier også litt om klubben at vi nå har hentet hjem en Gullkrok hvert år (Ole-Håkon i forfjor, OP i fjor).

Ellers må jeg takke alle de andre jeg fisker med og diskuterer fiskeplaner og -idéer med. Lista her blir fort alt for lang til å skrive opp, men Andreas N. må nesten nevnes spesifikt - han har stilt opp som "partner in crime" ved utrolig mange anledninger, og vi to har vel trolig kartlagt større deler av Oslofjorden langs land enn alle andre jeg vet om til sammen...

PS: Og for de som har lyst til å lese noe mer om tungevinduet og galskapen rundt det har, jeg skrevet masse før - her er et lite utvalg (sjekk også siste Hooked-magasin - der Åsmund I. skriver glitrende om vindusgalskapen...):
PS2: Må også nytte anledningen til å gratulere alle andre Gullkroken-vinnere og nominerte! Av disse vil jeg kanskje særlig trekke frem Sondre Øistads gullkrok som "Årets ferskvannsfisker" - meeeget velfortjent!

Ingen kommentarer: