31. desember 2014

27.12 - art #106 skolest!

Snakket med Thomas Breivik om å bli med ham ut med båt en dag når jeg var på Sunnmøre. Tenkte først å henge med en tur 1. juledag, men ferjene gikk ikke før langt på dag, så det utgikk. Endte i stedet med tur tredjedag, og sto opp i 06-tida for å møte Thomas i småbåthavna ca. 08. Forholdene var ganske bra, ikke alt for kaldt og ikke alt for mye vind. Vi begynte dagen med å prøve torsken - Thomas hadde nemlig hatt bra torskefiske 1. juledag. Ikke veldig fres dog, jeg fikk noen halvstore og noen godkjente, Thomas fikk et par bra. Jeg hadde på et par fisk som garantert hadde vært ny pers med god margin, men de slapp.

Så bytta vi plass - prøvde først et par nedslipp etter vassild/kolmule, men de ville ikke. Så skulle vi prøve blålange, men jeg fikla litt for lenge med et flokete takkel, og måtte be om at vi la oss litt mer i le en stund. Blålangeslippene resulterte ikke i all verden, og det nærma seg flotoppen, så vi forflytta oss lenger ut på dypet og gjorde klar for et skolestforsøk - på en helt ny plass. Det tok ikke lange stunden før vi begge hadde smånapping, men det var vanskelig å bli klok på nappene. Jeg ventet til det var skikkelig tungt så jeg var sikker på at noe satt på, og begynte å sveive. Var temmelig sikker på hågjelbonanza og ble ganske paff da jeg endelig var oppe og så at det hang en skolest på øverste krok (!). Vanskelig å vurdere størrelsen på denne, men veiing på land avslørte en vekt på 1640g, altså en ganske stor en også - supersuksess på første skolestnedslipp. Art #106 var dermed et faktum. Resten av sjukrokstakkelet var fylt opp med 3 hågjel og 3 svarthå - ikke rart det var tungt nei... Like etter dro Thomas opp en tung fisk som fløt opp rett ved båten og som han først skuffet konkluderte med var en brosme - før vi begge kunne konstatere at det var en finfin blålange på nærmere 5 kg. Dermed kunne vi begge notere oss for ny art ila. kort tid, og turen måtte karakteriseres som en suksess!

Skolest på 1640g/55 cm. Halen manglet, trolig spist av en småhai mens den hang på kroken...

Resten av økte skjedde det ikke all verden - men det var egentlig helt greit. I skumringa (dvs. i femtida) gikk to fornøyde fiskere i land. Må definitivt takke Thomas for en strålende (og veldig hyggelig) tur, der han stilte både med båt, agn og plass - og superguiding! Frister definitivt veldig til gjentakelse, men jeg må jo også forsøke å få gjengjelde dette en gang...

Ingen kommentarer: