29. september 2014

To vindusturer før Sunnmørsturen - 12.9 & 14.9

Det ble et par vindusturer før Sunnmørsturen (som det kommer rapport fra etter hvert).

Fredag 12.9
Teamet opp med Ole-Håkon og Leif for å teste ut et helt nytt område på østsida. Var på plass ganske tidlig, og gikk oss raskt inn i et område som hadde veldig lite flatfisk, men til gjengjeld latterlig mye nålefisk. Både Leif og Ole-Håkon nappet opp nye perser, mens jeg fisket på en hel haug av dem, mens jeg kun hadde stang ut... Ble alvorlig frustrert etter hvert, og begynte å bli smådesperat og temmelig gretten. Vi byttet imidlertid strand etter hvert, og da jeg hadde gått bare 5 meter var godfølelsen tilbake - dette luktet piggvar! Sa til Ole-Håkon "førstemann til å finne en piggvar" - så gikk jeg 10 meter, og der lå den faktisk! Rigga en ansjos, og "Bang!" der satt den med en gang. Ole-Håkon håva sikkert, og fisken ble landet greit. Nydelig pers (og Laken-rekord) som ble veid til 2050g - og mens jeg holdt på med det fant Ole-Håkon en ny fisk - mye større! Denne var ikke så villig, men plutselig slukte den brislingen, og ny håving og landing fulgte. Ole-Håkons fiske veide 3810g, og dermed hadde jeg Laken-rekorden i et par minutter bare... Vi lette videre, og fant utrolig nok ingen tunger, men flere små tefatpiggvar - og Leif (som manglet arten) fikk lurt opp en. Megasuksess med 3 piggvar i vinduet på en gang - veldig kult å endelig lykkes med østlandspiggvar - da er det bare å lete videre etter større...

 Ny piggvarpers på 2050g - flott sak! (Foto: Leif Andersen)

Ikke akkurat et vanlig syn i Oslofjorden - 3 piggvar i et vindu: Rundt 200g, 2050g & 3810g! 

Søndag 14.9
Var giret på å teste helt bynære deler av Oslofjorden - har tenkt på det en stund og synes det var et greit søndagsprosjekt. Dro med meg Marius, og vi la ut vinduene våre på en bystrand ikke lenge etter skumring. Veldig farget vann og mye slam, men noen områder rundtom var likevel OK. Marius fant ganske snart en slettvar han fisket på, og jeg fant en ganske pen tunge. Slettvaren ville ingenting, men tunga tygget i vei - merkelig nok uten at jeg greide å kroke den. Jaja - vi fikk ihverfall konstatert at de finnes helt inn mot sentrum. Veldig lite liv ellers bortsett fra en og annen kutling, skrubbe og småtorsk. Neppe et sted som får mange besøk mao...

Ingen kommentarer: