7. september 2014

Mer vindusfiske - 22.8, 24.8, 29.8, 5.9 & 6.9

Fredag 22.8

Jeg, Stein og Ståle tok en vindustur. Noe utrygge værmeldinger, men lysten på å fiske var så mye større enn at litt regn / vind skulle stopppe oss. Vi drar ut mens det er fremdeles lyst og fisker først småtteri, og speider etter nåler og annet. Litt småbølger , men det går ganske bra. Fisket er ikke helt det store. svartkutlinger, verdens minste bergnebb(Ståle), sandkutlinger, mikro rødspette og jeg fisket på et par små fløyfisk som ikke kom opp.

Mørket og fjæra kommer så vi får skaffet børstemark. Vi flytter oss videre, og på vei dit så kommer mere vind og mye regn. Vi prøver oss uansett og spotter 2-3 tunger, men forholdene blir såpass ille at vi pakker i sammen for å finne plass som er mer i le.

Vel på plass der så har regnet gitt seg og vind/bølger er mye bedre. Vi spotter kjapt noen tunger og en god del skrubber. Stein fikk en pen tunge på 1040g og 45cm, mens jeg får et par mindre

Søndag 24.8
Vi satset på en liten søndagstur for å kikke på et par nye plasser, samt en gammel. Vi kom sent avgårde, så det var bare å hoppe rett i vaderne og begynne å lyse. Til dels krøkkete strekninger å gå med våte svaberg på vei bort, var ikke noe gode å gå på. Strekket så veldig lovende ut, masse fine sandflekker og fine strukturer - men egentlig veldig lite fisk.

I nesten vik dukket det opp 3 tunger, jeg fisket på en, mens Marius fisket på 2 og den minste kom opp, rundt 700g (ikke veid). Andreas fiska opp en minitunge og ellers så vi bare en gammel kjenning sige ut på dypet...

Fredag 29.8
Ny tur med vindu - jeg Marius og Andreas. Først grov vi børstemark (hardt arbeid, men suksess) og prøvde å fange brisling (hardt arbeid uten suksess). Så kjørte vi til en helt ny plass vi har sett på - parkerte og begynte å vade. Først fant vi ikke absolutt ikke noe av interesse, bortsett fra en illsint fyr som skjelte ut Andreas og mente at vi ikke kunne gå i vannet og skremme folk. Området så veldig fint ut på flyfoto, men i praksis så vi lite gøy. Noen få små tunger, og fryktelig terreng å vade i. Vi gikk laaaangt nordover, og innimellom her og der glimtet det heldigvis til. Marius fikk ny pers på slettvar (husker ikke vekta - godt over kiloen) og vi fant flere slettvar og en og annen tunge. Jeg fiska på en potensiell tungepers, men fortommen røyk tvers av, trolig pga. skade - føkk! ("Man ryker IKKE fisk!"). Fant en trøstefisk på tampen - den klokka inn på 1080g/46cm, satt dypt og blir middag i morgen. Marius meldte ca. samtidig at han fiska på en piggvar på halvkiloen pluss - Andreas gikk og kikka på den og mente det var en slettvar på rundt 3... Greit nok - jeg fiska på en slettvar på rundt halvannen som ikke ville, og Andreas fiska også på et par. Summa summarum så vi vel rundtomkring 10 tunger og 7-8 slettvar. Faktisk veldig lite, gitt at vi gikk et strekk på drøye 3 km.

Heftig lang gåtur tilbake 0230-0300 (vi gikk på land), og seig kjøretur hjem litt over 0300. Både Marius og Andeas snorka tungt før vi hadde kjørt 5 minutter, og jeg var vel i seng litt over 0430. Jaja - slår meg at jeg bør begynne å fiske andre ting snart, tungefisket tar fælt på søvnmessig...
 
Fredag 5.9 & lørdag 6.9
Har blitt to nye turer med tungevindu i helga. Begge turer var det bare meg og Andreas og begge turer var vi kombinert gamle og nye strekninger. Veldig fine forhold og perfekt flo/fjære på begge turene.

Første tur (fredag) var vi innom en rekke småplasser, og så gikk vi et litt lengre nytt strekk etterpå. Første stopp bød på små tunger, små slettvar/piggvar og fløyfisk - samt at Andreas fant en mulle (!). Han ropte at han så en rar fisk og da jeg så den var det absolutt ikke noen tvil om hva det var. Den ble borte mens Andreas byttet takkel, men håper vi finner flere utover - jeg tror nok egentlig det. Mye forflytninger utover kvelden, men vi så en god del tunger, ulker og annet morro. Jeg fisket på en tunge i perssize (12-1300g), men den satt dessverre ikke. Fikk også en tunge på 920g eller noe slikt, mens Andreas fikk en på 1260g (?) og en på rundt 700g. Vi beveget oss mot berget jeg for morro kalte "piggvarberget" da det gikk troll i ord. Plutselig sto Andreas og skalv ved siden av meg, og rett nedenfor beina hans lå det et flak av en piggvar. Han lurte på hva han skulle fiske med, men valget falt til slut på en ansjos. Jeg forventet vel at ingenting skulle skje, men den tok nesten momentant - dessverre satt den ikke. Fant den igjen etter litt leting, men da ville den ikke leke og den seig ut på dypet... Trodde nesten Andreas skulle begynne å gråte etterpå - men han fant en trøsteslettvar på rundt kiloen litt lenger borte, det var da noe...

Andre tur (lørdag) tok vi to forskjellige strekninger - litt videre fra der vi gikk fredag og så et strekk vi ikke har besøkt siden i fjor. Egentlig skuffa begge strekka, men vi fant en del tunger, samt en bukt der det lå stabla med slettvar - 4 eller 5 stk på 10 x 10 m (!). Andreas fikk en av de minste på rundt 700g. Jeg fikk bare et par tunger på 7-800g. Uansett nok en flott tur med fine forhold, og nok noen meter med strandlinje kartlagt...

Ingen kommentarer: