7. oktober 2014

Hjørundfjorden/Storfjorden 20.-28.9

Den årlige høstturen til Laken gikk i år til Hjørundfjorden/Storfjorden igjen - med primærmål havål, samt diverse satsninger på andre arter innimellom. En omfattende rapport fra turen er å finne på Laken-nettsiden, her: Lange havål og brede skater

Her på egen blogg tenkte jeg bare å oppsummere mitt eget fiske sånn kjapt:

Havålfisket ble ikke det helt store for min del, men jeg fikk da opp et par stykker (4820g og 5140g). Mistet faktisk en litt større havål på kystmeitetakkel mens vi ventet på at det skulle bli mørkt den ene plassen vi prøvde - takkelet sviktet akkurat på håvkanten - jaja, ikke annet å vente egentlig.

Båtfisket mitt ellers var vel ikke det heeelt store det heller, bortsett da fra spisskatene (som er behørig omtalt i turrapporten over). Var der og da veldig irritert over den feilvurderingen som medførte at jeg plutselig fiska etter tokrokstakkel etter skate, og fikk opp en specimenfisk der den "riktige" kroken hadde falt ut og den som satt var utenfor munnen. Jaja - gjør nok ikke det igjen da... Og heldigvis fikk jeg også opp en som var 100% korrekt kroka også.

Ambivalent fisker med nydelig fisk på 12000g blank - der kroken ikke satt helt som den skulle...  (Foto: Ole-Håkon Heier)


Men her satt heldigvis kroken riktig - 7960g! (Foto: Ole-Håkon Heier)

Av annen fisk er det vel ikke all verden å snakke om - kult å få rødflekka kutling langt inne i Hjørundfjorden, og stas med paddetorsk på målretta fiske. Ellers ble det en hårfin pers på grønngylt på 206,7g (opp 1,7 g fra i sommer) og ny pers på gressgylt med 82,7g. Utover det var det meste ganske ordinære ting (makrell, taggis, knurr, hvitting, smålanger, brosmer, sei, lyr, hågjel, and so on...).


Det blir jo som regel en eller annen bonusfangst på en slik tur - og min kom på paddetorskdunking med UL-stang og liten rekebit. En diiger berggylte sugde seg på, og Beastmasteren fikk fleks langt ned i håndtaket. Sikker håving fra Thomas sikret et ny Laken-rekord på 2145g/50cm - og min største skikkelig veide berggylte i "moderne tid" (har en gammel pers på 2,6 kg veid på fjærvekt på 90-tallet).

Laken-rekord på berggylte - 2145g/50cm! (Beklager dusteposering, men fisken er jo grisekul uansett...)

Ingen kommentarer: