10. september 2014

Tungevinduet ™ har fyllt ett år! (inkludert autorisert byggeinstruks...)

Etter et tungefisket tok av for alvor og "tungevinduet" mitt ble introdusert i fjor høst har det rent mye vann og en del fisk inn i diverse tungevindu over store deler av vårt langstrakte land. Det har allerede blitt bygget en god del flere tungevindu enn jeg noen gang så for meg kunne bli tilfelle, og jeg observerer med en viss stolthet at vindusfeberen også har spredt seg til Sverige. Ser ikke ut som det er noen ende på hva slags fangster som gjøres med vinduet etter hvert, med stadig nye arter som får studere innsiden av et tungevindu (nå aller sist en mulle...).

Tenkte derfor jeg skulle feire tungevinduets ganske nylig passerte ettårsdag med å publisere en autorisert byggeinstruks - siden dette er et av de spørsmålene jeg fortsatt stadig vekk får fra ulike kanter. I tillegg tenkte jeg at jeg skulle koste på meg litt god gammel "tungevindumimring" - siden det akkurat nå blir noen dager til neste tungevindutur jeg kommer meg ut på, slik ting ser ut akkurat nå...

Hvordan bygge Tungevinduet ™?
Et tungevindu er enkelt sagt et pleksiglass i en vanntett ramme - konstruksjonen er i utgangspunktet veldig enkel, men det er likevel noen viktige ting å tenke på. Mitt tungevindu har vært brukt enormt hardt, og begynner å være ganske gjennomtestet, så jeg tror denne grunnkonstruksjonen er ganske gjennomtenkt.


Originalt tungevindu ™- slik det så ut da det var ganske nybygget for et drøyt år siden...

Det du trenger er følgende:
  • Et pleksiglass i passelig størrelse. Jeg bruker Biltemas plastglass i 120 x 80 cm og deler dette i to, slik at jeg får målene 60 x 80 cm.
  • En treramme i passelig dimensjon. Jeg bruker 4" x 1,5" konstruksjonstreverk og synes det er veldig passelig - veldig solid, og samtidig ikke alt for tungt. Alternativt kan en bruke vanlige planker eller tykkimpergnert - kantene på ramma bør uansett være minst 10 cm høye ift. bølger og stabilitet.
  • Fuge-/limmasse som er vannbestandig for å lime pleksiglasset til ramma. Jeg bruker BT Multibond fra Biltema.
  • Konstruksjonsskruer for å feste pleksiglasset skikkelig til ramma. NB: Pleksiglasset til Biltema er ganske sprøtt, så det er et must å borre hull til skruene på forhånd.
Så kommer noen "nice to have" - som jeg anbefaler etter praktisk erfaring:
  • Sort matt maling til ramma, for å dempe refleksjoner i glasset. 
  • Sort ducttape over kanten av pleksiglasset for å dekke skruehullene og beskytte glasset mot slag.
  • Bærehåndtak.
  • Øyeskru som er festet til en sikringsline med karabinkrok (festes i vadebeltet) for å unngå at hele vinduet flyter avgårde. 
Er dette på plass har du "grunnpakka" - og etter det er det bare fantasien som setter grenser: Innebygd lys, agnboks, stanghviler, etc. Mulighetene er mange - men jeg har vel endt med at jeg synes det er greit at vindet er så enkelt som mulig, så har jeg heller alt ekstrautstyr jeg trenger i fiskevesten...

Her er noen (ganske dårlige) bilder at mitt svært velbrukte vindu. Det er greit å være obs på at pleksiglasset til Biltema er forholdsvis mykt, og lett får riper - jeg har allerede byttet mitt en gang. På den annen siden koster et ripefritt pleksiglass mer enn 1000,- pr. kvm, så da er det nok heller greit å bytte en gang i blandt...

Samme vindu som over - nokså nøyaktig et år etter. Som det er ganske tydelig had det fått en god del juling siden sist...

Her er noe av det første ekstrautstyret som kom på plass - sikringslina. Etter noen "nestenuhell" med vindu som var på vei midtfjords innså vi at dette er et must...

Ducttape kan brukes til alt! Også til å dekke skruene og sikre at hjørnene på pleksiglasset ikke blir skadet...

Litt mer om tungevinduets opprinnelse

Da tungefisket tok av ble det ganske fort klart for oss at vi måtte ut i vannet for å finne fiskene - kikking fra brygger ble fort veldig begrensende. Noen av oss prøvde oss derfor tidlig frem med vading. Problemet med det er selvsagt at det må være helt stille på vannet for at en skal se noe, og at en lett selv gjør vannet urolig når en beveger seg rundt. Vi pønsket derfor litt på ulike patenter av vannkikkerter – jeg var først inne på å lage lange vannkikkerter ala det gulldykkere bruker, slik at de kunne brukes fra land også. Så imidlertid umiddelbart tre utfordringer med en vannkikkert:

  • For det første mister en kontekst for det en ser, fordi synsfeltet blir såpass smalt. Og det viktigste for å finne tunger er jo nettopp området der de ligger og selve formen på fisken
  • For det andre er det vanskelig å vade med en vannkikkert og en fiskestang og likevel holde balansen i mørket
  • For det tredje er en vannkikkert i mørket problematisk fordi en trenger lys. Tenkte litt på utvendig belysning med en billig dykkerlykt, men kom til at det ble krøkkete
Etter litt grubling kom jeg til at det beste rett og slett var en pleksiglassplate med ramme som var så tung at den lå stabilt i vannet, men samtidig hadde så mye oppdrift at den lett kunne manøvreres. Laget en kjapp prototype med noe materiale jeg hadde liggende, og testet dette på første tungetur. Grunnprinsippet virket akkurat etter intensjonene: En ser alt under vann ekstremt tydelig, (moderate) bølger er ingen problemer, en kan bruke hodelykt gjennom det – og i tillegg har det så mye oppdrift at det er en god støtte når en vader langs land. Prototypen hadde dog litt for små mål og synsfeltet ble for lite - så ganske snart ble 1.0-versjonen konstruert og den har vært i bruk av meg siden.

Det slo meg tidlig at tungevinduet var en effektiv måte å fiske langt mer enn tunge. Jeg har dog ennå ikke fått tid til å satse ordentlig på diverese "tullefisker" som vi ser mye av - slik som nålefiskene, diverse kutlinger, tungevar og andre rariteter. Har brukt litt tid på andre flatfisk dog, men utover den fantastiske slettvaren min fra i vår har jeg ikke all verden å skryte av her. Tror dog det kommer mye mer spennende etter hvert, er alltid spent på hva som dukker opp på neste tur - gleder meg allerede!



Ingen kommentarer: