14. april 2013

Researchtur etter rødhai - 13.4

Fikk muligheten til en ny tur ut lørdagskvelden - og forholdene virker fortsatt ikke som de er særlig innbydende til oppstart av meitesesongen, så det ble en ny tur etter rødhai i stedet.

Tenkte jeg skulle la gromplassen hvile litt, og heller sjekke ut en annen plass jeg har kikket på tidligere. Dro avgårde litt tidlig for å få sjekket ut plassen mens det var lyst - var også litt spent på parkering og slikt. Det viste seg i imdlertid å være strøkne forhold der, så jeg var på plass og ferdig rigga i god tid til skumringa.

Var litt skeptisk til bunnforholdene - men de var perfekte, og dypet var også ganske bra, tipper jeg nådde ut på rundt 20m - halvhard sandbunn. Ikke helt uventa viste det seg å være hvitting der - ganske mye til og med. Masse smånapping, noen små på land, og faktisk en uventa stor en også. Likevel ikke så veldig gøy, og det begynte ganske fort å bli irriterende. Roet seg imidlertid litt når det ble skikkelig mørkt heldigvis.

På rødhaifronten skjedde det imidlertid heller ikke stort. Hadde et napp som muligens var riktig sort, men fisken datt av like før land - så den faktisk, og er temmelig sikker på at det ikke var en hvitting. Så ikke grønne øyne dog, så helt sikker på hva det var er jeg ikke.

Utover hvitting kan jeg derfor bare melde om børstemarksverming - helt syk sådan. Har aldri sett lignende - det steg opp børstemark over alt, og det var masse fisk som slurpa dem i seg. Så enorme mengder med torsk og ganske mye småsei som gikk frem og tilbake langs land - og en og annen sjøørret. Den største torsken jeg så var faktisk godt over meteren lang og var helt inne på grunna. Den prøvde seg faktisk på en halvdød hvitting jeg hadde hevet ut igjen, mye plasking og herjing ja...

Rundt midnatt pakket jeg sammen og gikk hjem. Har definitvt trua på rødhaipotensialet på denne plassen, tenker kanskje å prøve igjen til høsten eller noe. Neste tur blir vel heller gromplassen igjen...

Ingen kommentarer: