15. april 2013

Rødhaiblanking i flo og full storm - 14.4

Hadde sjansen til å dra ut søndagskvelden - og følte dermed at jeg bare måtte komme meg ut, selv om været var lite fristende. Allierte meg derfor med Andreas og Marius for et nytt rødhaiforsøk - Andreas kjenner jo allerede til plassen, så jeg hadde lovet ham en tur...

Krysset fingrene for at været skulle bli bedre enn meldt, men ut på ettermiddagen begynte det etter hvert å regne i tillegg til at det blåste - og jeg ble nesten litt småskeptisk. Men: Skal en på tur, så skal en på tur! Jeg og Andreas var dermed på plass litt over 19, og tenkte egentlig å kikke litt rundt etter småfisk frem til det ble mørkt, men det frista egentlig ikke stort med masse grums og høye bølger. Snart dukket imidlertid også Marius opp - og vi sto en liten stund og lurte på hvorfor vi hadde dratt ut, mens utstyret ble vått og vi venta på mørket. Som om ikke dårlig vær generelt var nok, steig vannet kraftig og oversvømte swimmen, samtidig med at vinden dro på og sørget for at vi ble dekket med sjøsprøyt innimellom. Flyttet poden flere ganger og berget diverse fiskeutstyr som var i ferd med å bli oversvømmet gjentatte ganger. Nappindikasjonen var dessuten omtrent ikke-eksisterende, men vi fikk da med oss et og annet hvittingnapp innimellom...

For å gjøre en lang og ganske våt historie ble det ikke rødhai på land denne gangen. Jeg mista en, Marius mista en pen en like ved land, og ellers missa vi nok masse napp pga. vind og vær, og sleit bort en liten haug takkel hver. Jeg fikk ellers en uventa stor lyr i tillegg til de obligatoriske hvittingene... Da virker det som jeg har brukt opp rødhaiflyten for en liten stund - oh well! Men nå begynner snart meitesesongen i ferskvann, så...

Ingen kommentarer: