2. april 2006

Lake i Glomma - 28.3, 29.3, 1.4

Har blitt et realt lakerush i det siste:

28.3 tok jeg og Ståle var en tur, og opplevde det beste lakefisket jeg har hatt, selv om det ikke ble noen orntli' specimenfisk (dvs. poengfisk i NMU-konken), men flere var veldig nær. Det er lav vannstand og sterk strøm, så det går hardt utover taklene, men her er the hard facts:

KJS: 13 laker - 2120, 2060, 1660, 1510 og 1260 som de største, resten fra kiloen og nedover - 5 eller 6 mistede takler

Ståle: 5 laker - 2040 og 1560 som de største, ytterligere en rundt 1200, resten under kiloen - 11 mistede takler

Lakene fra 1200 og oppover hadde ikke gytt ennå, evt. er de midt i gytinga og de er i topp kondisjon, men smålakene er helt slips.

Jeg trodde forresten jeg hadde en skikkelig gromfisk... Testet et kystmeitetakkel med to sirkelkroker, lempa ut det jeg hadde og prøvde å få stabilisert det på bunnen. Men det stoppet aldri, så jeg strammet opp, og kjente at det rykket TUNGT i motsatt ende. Hadde en stri tørn med å få pumpet opp fisken, og må innrømme at 3+ ble nevnt flere ganger underveis. Men opp kom til slutt: 2 laker - på hhv. 1260 og 1660. Så tilsammen var jeg jo ganske nær, men jeg ville heller hatt det i en fisk da!

29.3 skulle jeg og Ole-Håkon gjenta suksessen, men det eneste det ble mye av var regn. Det ble kun 5 laker på oss til sammen, og de to største var på 1000g (min) og 780g (Ole-Håkon)... Jeg mistet enormt med takler, og må ha lagt igjen en halv kilo bly eller så.

1.4 kom Ole-Håkon og Leif oppover for et nytt forsøk, og jeg kom etter litt seinere. Prøvde meg et stykke lenger nede uten suksess, mens Ole-Håkon persa med fine 2230g. Ble til sammen 2 laker for meg, største nærmere kiloet, den andre bitteliten. Leif fikk 3, mens Ole-Håkon fikk både flest (4) og som sagt største fisk.

Ingen kommentarer: