2. april 2006

Glomma 2.4 - årets første stam!

Liv ville på tur i dag, og vi fikk fikset barnevakt, så da var planen å gå turen fra en tur langs Glomma, et sted vi har gått et par ganger før. Jeg tok med feederstang, en liten pose grunnfor, brød, litt reker og pølse, og tenkte jeg skulle se om det var mulig å finne noe stam på veien - har nemlig tro på stor stam der, men bestanden virker tynn, og det er ofte vanskelig å finne fisken...

Elva er nå helt åpen, så nå er det definitivt vår. Føret var imidlertid et strek i regninga for turen vår, stien var ikke tråkket, og det var dyp og tung snø, så vi kom oss ikke lange biten. Jeg fikk likevel fiska litt. Taktikken var å fore et par-tre utvalgte steder på vei nedover, og så fiske på vei tilbake. I tillegg brukte jeg brød til å prøve å lokalisere fisken. Taktikken var definitvt gangbar: Helt nederst fant jeg en stam som tok to brødbiter i overflata, men den nekta noe mer enn det, imidlertid var det deilig å se fisk ta i overflata igjen På vei tilbake fant jeg ut at den ene foringsplassen min må ha vært OK plassert - bunnen var støvsuget for mais og ostebiter... Kastet ut et par brødbiter, og ganske riktig ble den ene snappet kjapt. Plasserte ut en reke og umiddelbart begynte det å dirre litt i quivertippen, og etter et tilslag satt årets første stam på kroken. Den kjentes først liten ut, men den var nesten småpen, og etter en liten stund kunne jeg lande et perfekt eksemplar med nydlige tegninger og en vekt på 1410g. Det ble også den eneste fisken, men det gjorde egentlig ikke stort, deilig var det uansett å komme i gang med vårsesongen!

Ingen kommentarer: