15. oktober 2013

Oslofjorden 13.10

Ble altfor gira på tunge igjen på lørdag - så da søndag ble en nesten like fin dag avtalte jeg en ny tungetur med Ståle. Utstyrt med vadebukser, tungevindu, frossen børstis fra dagen før og et par stenger, tok jeg og Ståle en kveldstur nedover til fjorden. Startet på en helt ny strand vi har sett på. Flotte forhold, men litt småkjølig i vannet. Relativt lite liv å se, så kun noen skrubber og en liten tunge som ikke ville spise.

Etter en drøy times vadetur i området bestemte vi oss for å bytte lokasjon. Vurderte litt frem og tilbake, men endte opp på en velkjent plass, vel vitende om at dette muligens ble årets siste vadetur etter tunge. Vi gravde opp noen ferske børstemarker i fjæra og startet vadingen. Jeg spottet umiddelbart en stor tunge - faktisk +/- nrek, men den ville absolutt ikke spise. Tok deretter et sveip motsatt retning - og der fant Ståle en liten tunge som ville spise, men ikke satt skikkelig og falt av. Jeg nappa opp en ulke også - ellers var det egentlig relativt lite liv å se, selv her på en av godplassene. Så da tror jeg muligens det blir å tenke på andre typer fiskeprosjekter fremover - rødhai og skrubbe står vel øverst på lista, og så er det noen særere saker etter det, som jeg kommer tilbake til etter hvert, tenker jeg...

Ingen kommentarer: