10. oktober 2013

Conger på Sunnmøre - 3.-5.10

Ungene har vært hos besteforeldre på Stranda i høstferien - onsdag etter jobb kjørte jeg og Liv etter for å ta en langhelg der oppe. Det gikk stort sett i fjellturer og familieaktiviteter på dagtid, men jeg greide selvsagt også å presse inn noen små kveldsturer med fisking.

Torsdagskvelden tok jeg først en kort havåløkt på den plassen på Strandasida jeg har mest trua på. Telte vel opp 2 eller 3 napp av riktig sort - men bunnen var som ventet grisestygg, så ingenting kom opp... Senere på kvelden prøvde jeg meg på taggmakrellen på ferjekaia, men det ble bare vanlig makrell og småsei. Hadde imidlertid en teine stående der - og gjett hva som dukka opp i den: En havål på rundt 10! Jaja...
Forholdsvis pen havål tatt på helt feil redskap...
 
Fredagskvelden prøvde jeg først en annen plass. Helt stille på havålfronten selv om jeg hadde trua, så etter en stund flyttet jeg på meg fremfor å true lenger der. Mulig det var negativt at det sto noen hummerteiner der, jeg vet ikke... Flyttet tilbake til plassen fra første tur igjen, og til tross for mye vind og regn holdt jeg ut et par timer her også. Hadde vel også denne gang 3 napp av riktig sort, og en fisk kom opp - en liten søt sak på 3300g. Litt fornøyd med at det var min første ekte "Stranda"-havål - og at den til og med kom fra en plass som var den første jeg prøvde målretta etter havål - fant akkurat ut at det faktisk var tilbake i 2005... Tror for øvrig at en av de havålene jeg var borti var betraktelig større, men det får jeg jo aldri vite, så...

Lørdagen var planen å lure med seg pappa på tur - men pga. diverse uforutsette ting og ferjetidene kom vi oss litt seint avgårde - så vi fikk bare rundt 2 timers effektivt fiske. I løpet av den tida hadde jeg imidlertid to skikkelige run som resulterte i fisk - på hhv. 4960g og 5760g. I tillegg hadde jeg på en til som satte seg dønn i steinura.
En litt mindre havål tatt på riktig redskap: 5760g - kul fisk da!

Så: Alt i alt ikke det heeelt store, men antall havål ift. fisketid kan en jo definitvt ikke klage på. Får ta igjen de store neste år...

1 kommentar:

Irvin sa...

Grattis med suksess på hjemmebane!