28. juni 2010

Telemarkssuter 19.-20.6

Jeg og Stein tok turen bortover på suterjakt og med høye ambisjoner. Vi var i utgangspunktet veldig klar for å prøve vannet først, men da vi kom ned dit rundt kl. 18 blåste det heftig vind rett på fiskeplassene som var aktuelle i vannet, så etter en liten rekognoseringstur bestemte vi oss for å sette oss i elva i stedet.

Jeg rigga meg opp på stranda, Stein noen meter nedstrøms. Regnet med det ville ta litt tid før noe skjedde, så vi fyrte opp grillen og tok det med ro. Midt i pølsespisinga var det et heftig boblebad rundt duppen til Stein før den gikk under, men han ble dessverre for sein, og fisken forsvant i vegetasjonen. Så var det dødt leeenge, før jeg fikk lurt opp en 1950g-fisk på duppstanga rett før midnatt. Misset en fisk på bolt også, trolig for lett søkke... Det var stort sett alt som skjedde på kvelden, og vi var egentlig litt skuffa, ift. hva vi hadde sett for oss... Prøvde å få noen timer på øyet - jeg sov i stolen på stranda mens jeg hadde ute bunnmeitestenger med nappvarsler, og jaget svaner med jevne mellomrom (veldig innpåslitne dyr). Fikk også besøk av en bever. Helt stille på fiskefronten til det lysnet...

Fra 3 og utover var det litt action igjen. Jeg boltet to fisk, den ene gangen gikk sena tvert av i vegetasjonen, den andre ble det en fin suter på 2120g. Fikk også to fisk på glidende bunnmeite ila. morgenen (1940g og 2050g), samt en på 2150g/51cm på duppstanga - og det ble min største. Stein hadde lite action, og flyttet seg etter hvert bort på stranda han også - og han slo til med største suter på dupp ut på morgenen - 2370g.

Og det var alt - langt fra den action vi hadde sett for oss utfra andres resultater (både færre og mindre fisk), men det ble da noen fisk på land til slutt. Jeg er temmelig fornøyd med å ihvertfall ha fått løftet persen over 2 kg, og så blir det nok en ny tur ved første anledning...

Ingen kommentarer: