9. januar 2010

Nytt fiskeår med pangstart - ny abborpers 1.1!

Hadde egentlig ikke tenkt meg ut 1. nyttårsdag, men da Stein sa han planla abbor tenkte jeg at jeg fikk slenge meg med en liten økt. Hadde noen nye ideer om hvor vi burde prøve som jeg hadde lyst å teste ut...

Kom meg ikke opp så tidlig som jeg hadde tenkt, men da kl. var litt over 10 begynte jeg å pakke, og jeg var vel på plass på isen rundt 11. Knappe 10 minus, men litt kald vind. Stein var allerede på plass ute ved grunna og han hadde hatt et par lugg i balansepilken.

Vi rigget opp et par ismeitestenger hver. Jeg la ut mine stenger på rundt 5 m litt utenfor grunna, og da jeg fiklet med nappvarsleren og strikken på stang nr. 2 raste plutselig sena ut. Jeg ga tilslag, og i motsatt ende var det tung motstand og dunking. Jeg tenkte likevel mest på en irriterende smågjedde, helt til en nydelig abbor viste seg i hullet. Fikk den kjapt opp av hullet og opp i agnfiskkassa til Stein. Den så først helt enorm ut, men nå er min erfaring med større abbor ganske begrenset, og en måle- og veiesesjon avslørte målene 47 cm og 1255g. Soleklar pers, og et av årets mål (å bryte kilosgrensa på abbor) var oppnådd med god margin. Ekstra stas å lykkes i et "nytt" vann var det også...


Flott ny pers: 1255g og 47 cm

En stund etter hørte vi noe som kunne være et pip, men det ble stille og vi skyldte på svanene. Da Stein sjekka stanga si litt seinere hadde den løst ut, og han landet nok en småpen abbor. Vekta til Stein trøbla litt, men vi konkluderte med at den var rundt 700g.

Etter dette ble det veldig stille, og veldig kaldt. Noen lokale kom ut og pimpelfisket litt, uten særlig suksess så det ut til. Vi prøvde litt etter agnfisk, uten sukses. Da kl. var 13 begynte jeg å pakke sammen, og Stein slo følge. Vi var uansett enige om at turen måtte kalles en suksess - to pene abbor, derav en over kiloen må vel kalles mer enn godkjent etter svært begrenset erfaring fra vannet...

1 kommentar:

Jørgen Ø sa...

flott abbor, grattis med pers. Fine farger på den! -)