30. januar 2010

Planer for fiskeåret 2010

Fiske er primært avkobling for min del, så jeg har stort sett ikke så veldig strukturerte og målrettede planer. Imidlertid har jeg etter hvert innsett at noe må velges bort hvert år, ellers strekker tilgjengelig fisketid rett og slett ikke til. Jeg prøver derfor å sette opp en grov plan for hver fiskesesong, selv om jeg slett ikke alltid følger den slavisk, vitsen er vel mer å strukturere fisket litt, for erfaringsvis gir det bedre resultater enn å fiske helt planløst. Det er også mer avslappende - en slipper den ekstra "Hm - hva skal jeg fiske nå da?"-runden når fiskemulighetene endelig er der...

I år er det allerede plottet inn to langturer på saltvannssiden: Åndalsnes i april, og Frøya i september. Utover det blir det vel primært sommerferien som blir saltvannsfiske, og jeg har ingen konkrete planer om å prioritere saltvannsfiske utover det, bortsett fra evt. tilfeldige muligheter som skulle dukke opp (vet at det blir en påsketur til Sunnmøre bl.a.).

På ferskvannssiden blir det nok primært rovfisksatsing i år (abbor på isen, gjedde og gjørs på vår og høst - dels fra land, dels fra båt). Ellers blir det som vanlig noen turer etter stam og sørv i høysesongen. Jeg kommer også til å prøve å pynte litt på suter- og brasmepersen min og i tillegg håper jeg å få til en skikkelig harr-/ørretsatsing (frilinemeite) i år, da primært i Lågen...

En siste målsetning er å være litt flinkere enn det siste året til å oppdater fiskebloggen - og å prøve å ta litt flere fiskebilder. Vi får se hvordan det går, men det er litt fint å ha fiskedagbok på nettet - det finnes allerede mange gode fiskeminner dokumentert her i denne bloggen...

Ingen kommentarer: