4. januar 2006

Sesongstart i Glomma - laketurer 1.1 & 3.1

Det har vært kaldt på starten av det nye fiskeåret, og lakefisket har vært vanskelig den siste tida...

Årets første tur var en tur til Bingsfoss 1.1 - jeg hadde planlagt tur sammen med Ståle, men det kom noe i veien for hans del, så jeg dro alene. Fisket var mindre enn labert - hadde ikke et eneste napp på 4 stenger. Forholdene var fine - vindstille og isfritt, men jeg holdt ikke ut så lenge siden det var så dødt på fiskefronten, og jeg mista trua ganske snart...

Jeg var ute en tur igjen etter lake 3.1 - jeg og Ståle hadde tenkt å prøve et nytt sted, men det var vanskelig der - for mye is... Fikk imidlertid kikket litt rundt , så neste gang jeg skal dit vet jeg hvor jeg skal gå, men det trengs nok en mildværsperiode først. Vi reiste i stedet videre til en annen plass ved en steinfylling lenger oppe i elva - der viste det seg å være isfritt på oppsiden av fyllinga, men is på nedsiden. Det var veldig stille der også - vi fisket fra 21-23, mulig det er for seint på denne tida av året. Ståle hadde et napp, og jeg fikk til slutt en liten lake (ca. 500g).

Men jeg greide også å perse på harr - og det var VELDIG uventet. Jeg ruslet en tur mens jeg ventet på napp og så en fisk som sto på en meters dyp kloss ved land inne i bukta - fant frem en kraftig lommelykt og lyste på den for å se hva det var... Det viste seg å være en harr på vel halvkiloen - og den ble utrolig nok ikke skremt av lyset. Jeg bestemte meg for at jeg måtte prøve å lure den - men jeg hadde ikke noe agn, så jeg laget et takkel med en liten enkeltkrok og splitthagl - og skar en tynn strimle med makrell - ca. på størrelse med en liten mark. Ståle holdt lykta så seg så hvor fisken sto, og så plasserte jeg agnet rett foran fisken - den hugg et par ganger når agnet drev forbi, men gadd ikke flytte seg stort - men siden Ståle gav meg godt lys kunne jeg "legge" agnet bare 2-3 cm foran munnen på fisken og vifte litt med det. Da hugg den, og jeg kunne lande en flott harr på 510g.

Det var forresten flere fisk oppe og vaket i mørket like utenfor flere ganger - tipper det også var harr. Det var ihvertfall 5 sikre vak utenfor der vi sto - ikke akkurat det en forventer i -10, men en interessant observasjon med tanke på seinere turer...

Ingen kommentarer: