29. juni 2005

På jakt etter min første suter 26./28.6 - Min første karpe!

Har nå hatt to turer til et lite vann i Oslo-området på jakt etter min første suter. Både suter og karuss står på "vil ha"-lista mi for året, så en liten satsing var på sin plass... Fikk litt guiding den første turen og ble introdusert for et fint lite vann med en del spennende fisk. Nærfisking inntil vegetasjonen med dubb og mais var metoden, og jeg prøvde også litt med mais/mark-kombinasjonsagn. Den første turen var resultatet magert for min del, jeg fikk bare en liten mort, og hadde noen forsiktige napp. En av de jeg fisket med fikk imidlertid en suter og en liten karpe. Det mest spennende jeg opplevde var to små karper som cruiset forbi noen få cm fra land med ryggen i vannskorpa. Jeg prøvde å stalke dem med et maiskorn, men interessen for slikt var laber - det virket som de beitet på noe i vannliljene...

Neste tur kom jeg meg seint avgårde, og hadde bare et par timer til rådighet. Bestemte meg kjapt for å teste et nytt sted, og fant en plass som så veldig fin ut - åpent parti med vegetasjon med små viker i, så jeg foret litt og satte igang. Fisket med 2 matchstenger - en 15' og en 18', den ene med liten krok (14) og et maiskorn, den andre med noe større krok og mais/mark-kombinasjon - fiskedybde henholdsvis 1m+ og 2m+. Var mye plaget med mort, fikk vel 7 stk på stanga med kun maiskorn, og det nappet i et sett. Noen forsiktige napp tydet på karuss, men jeg fikk ikke kroket noen. Plutselig forsvant dubben på 18'-stanga rett under og forsvant rett inn i vannliljene. Jeg sleit fælt med å få løsnet fisken, men klarte å lirke den løs. Forventet å få se en suter, og ble lettere sjokkskadet da en forholdsvis stor karpe dukket opp (!). Oppdaget kjapt at kombinasjonen av å fiske alene, ha liten håv og veldig lang og myk matchstang - og en brukbart stor karpe i motsatt ende var ganske heftig. Først så det ut som jeg skulle greie å lure den i håven ganske raskt, men plutselig fikk den andre ideer. Tror vi røska opp det som fantes av vannliljer i området, og fisken gikk vel ut 20-25m på det verste, og jeg var sikker på jeg kom til å miste den. Men etter en lang og heftig fight klarte jeg å lure min første karpe inn i håven - den var forholdsvis stor - men kanskje ikke så stor som jeg trodde da jeg fightet den, men likevel: Min første karpe var 2375g og jeg var overlykkelig! Var helt utladet etterpå og hadde vel skremt vettet av alt av fisk i nærheten, så jeg kom til at jeg bare fikk pakke sammen - var så gira at jeg ikke en gang fikk tatt noen skikkelige bilder eller målt lengden - fokuserte bare på å sette den raskt og pent ut igjen. Har imidlertid et par bilder av karpa i håven:

Fin første karpe - en nydelig skjellkarpe på 2375g

Ingen kommentarer: