21. juni 2005

Gjørs i Leira 20.6

Etter en periode med syke unger kom jeg meg ute på en liten kveldstur i går. Begynte med et lite forsøk på gjedde i Glomma, men det var særdeles stille på rovfiskfronten. Mye småfisk og mye vann, så før eller seinere dukker gjeddene opp også, men planen var å fortsette til Leira etter gjørs hvis gjeddene ikke var hjemme så det gjorde jeg...

Var på plass i Leira rundt 22, mye vann der også, og sterk strøm, men det var fine forhold. Agnfiskene fikk ligge i fred, så jeg moret meg med litt flytebrødfisk etter stam/vederbuk. Fikk ikke lurt noen store, men klarte å lokke inn noen skikkelige bamser som spiste brød og forsvant. Et stykke nede i elva var en stor stam halvmeteren oppe i lufta et par ganger, men den var utenfor rekkevidde dessverre. Ble litt vel opptatt med flytebrødfisket et stund og oppdaget plutselig at snøret på den ene stanga var slakket ut. Begynte med et tilslag men fikk ikke kontakt med agnet og tok inn litt snøre før et nytt tilslag - heller ikke da kjente jeg noe så jeg konkluderte med at agnet var tatt av strømmen. Skulle sveive opp for å sjekke agnet da det plutselig var liv i motsatt ende. Etter en ganske heftig fight kunne jeg håve en sprek gjørs på 2475g - årets andre gjørs for min del. Hadde ingen flere napp, men moret meg med flytebrød til ca. midnatt, uten å greie å lure noen store stam/vederbuk.

Ingen kommentarer: