27. januar 2016

Ut på sjøisen 17.1 &24.1

Søndag 17.1
Grisekulda tilsier vel at det eneste fornuftige nå er sjøisen - ihvertfall er det ikke noe annet som frister mer. Andreas var på sjøisen lørdag og meldte om OK is og brukbart bett, så da ble det å sette avgårde dit søndag morgen - sammen med Marius og Andreas. Beinkaldt når jeg sto opp og beinkaldt når vi kom frem (-20 hjemme, -27 på Frogner, - 14 ved Oslofjorden). Kaldt å være utpå også, men fikk opp SØ-stang med brisling og begynte å fiske med hekle på bunnen. Det ble kjapt en del hvitting, men dessverre litt lite annet. Totalt ila. dagen noterte jeg meg for et 40-talls hvitting, type små, 1 sypike, 1 makrell, 1 liten sei, 3 torsk og 3 sandflyndrer på bunnmeite. Utover det fikk Andreas en grei lyr og Marius en knurr - ellers var det de samme tingene det gikk i der også...

På SØ-stengene var det ikke all verden action. Andreas fikk tidlig en tynn utgytt laks på den ene stanga si - den veide vel 3,2. Andreas hadde også et run til som ikke satt, og Marius hadde vel også et run som ikke ble noe. Hullene frøs til veldig kjapt, så det var ikke lett å fiske veldig følsomt. Nærmere solnedgang runna det bra på SØ-stanga mi, og den satt. Etter en ganske kort og udramatisk fight fikk Andreas kleppa og dratt opp en feit pudding av en SØ. Kom kjapt til at den måtte være godt over 3, men jammen var den ikke også godt over 4. Den klokket inn på 4530g/72 cm, og dermed hevet jeg også ørretpersen min med 105g fra 4425g - og flyttet den fra ferskvann til saltvann.


Ny ørretpers med grei kondis - 4530g/72 cm. (Foto: Andreas Næristorp)

Alt i alt en grei sjøistur - selv om det var grisekaldt, og fisket strengt tatt ikke var all verden.

Søndag 24.1  
Ny runde på sjøisen - jeg og Stein denne gangen. Hadde tenkt å teste en ny plass denne gangen, men etter å ha prøveborret litt kom vi til at isen var litt for spennende. Synd - for jeg hadde skikkelig trua på plassen. Håper det blir skikkelig is der en annen gang. Vi fortsatte derfor til samme sted som sist. Masse folk på isen, men vi fant da et område og satte i gang. Andreas og Jon dukka også opp. Merkbart tregere fiske enn sist gang, men bedre temperatur og fint å være på isen. Av fisk kom det ikke opp mye spennende dog: Hvitting, små sandflyndrer, en torsk og en lyr. Jaja...

Ingen kommentarer: