3. januar 2016

Ut på isen 1. januar

Det har blitt en slags tradisjon å ta en første tur på isen 1. nyttårsdag. Slo meg sammen med Stein og Marius og holdt tradisjonen ved like i år også. Vi testa gjedde/sik på et nytt vann og måtte dermed prøve oss litt frem. Borra oss utover og fikk etter hvert plassert ut noen gjeddestenger hver langs en kant. Det var dog veldig stille på den fronten lenge.

I mellomtida borra vi oss rundt på jakt etter annen fisk. Jeg forsøkte å kikkmeite sik, men så ingen. Så imidlertid noen småabbor, men de var trege. Plutselig skjøt et grått lyn frem under isen og røska tak i myskaen min. Tok litt tid før jeg skjønte hva som skjedde, men etter litt forsiktig kjøring fikk jeg vippa en ørret på drøye kiloen opp på isen, bare for å finne ut at ingen hadde med seg vekt (veiing i etterkant viste at vekta på ørreten var pene 1115g). Stein og Marius fikk en sik hver, mens jeg ikke så snurten av siken - bare småabbor og faktisk noen litt større abbor. En svært pen sak på over kiloen var faktisk innom og kikka på myskaen en gang. Midt på dagen runna det på den ene stanga til Marius, men ingenting satt da han gjorde tilslaget. Jeg var også borti en sik på ettermiddagen, men fikk den ikke til å sitte.

Da det begynte å skumre peip det forsiktig i en nappvarsler. Tok litt tid å finne ut hvilken det var, og det endte med at Marius og Stein var borte ved en av Marius sine stenger, mens jeg som kom litt etter brått ble nødt til å berge stanga til Stein som var på vei ned i hullet. Sena hadde hoppa ut, snella hadde fått overløp og hengt seg opp. Jeg sto og håndkjørte fisken en stund til Stein kom til og tok over. Rakk å registrere at fisken var ganske sterk og meldte om potensielt sett stor gjedde. Etter en litt for spennende økt med håndkjøring av fisk og masse løssnøre på isen fikk Stein gradvis kontroll på fisken. Den så veldig grov ut i hullet, og jeg var smånervøs når jeg skulle ta gjellegrepet, men kjørte hånda ned og fikk godt tak på andre forsøk. Vippa fisken opp på matta og så at vi snakket om en svært vakker, grov gjeddemadam. Vi hadde fortsatt ikke vekt, så vi tok lengdemål, rundmål og bilder, og satte den så pent ut igjen. Med lengde på 115 cm, rundmål på 53 cm og en generelt grov bygning tipper jeg vi snakker om en fisk på mellom 11 og 12,5 kg, trolig i den øvre del av den skalaen. Veldig synd at vekta lå igjen hjemme, men sånn er det med amatører på tur. Alt i alt en vellykket første tur både for året og for vannet å være...

Ingen kommentarer: