2. januar 2016

Fiskeåret 2015 - en slags oppsummering (og målsetninger for 2016)

Det blir nok dessverre ikke noen omfattende årsrapport for 2015 på bloggen denne gangen - selv om året helt klart hadde fortjent det. Må imidlertid som alltid ta meg tid til å oppsummere litt og nullstille før et nytt fiskeår settes i gang. Siste del av fiskeåret (dvs. november-desember) har fiskeaktiviteten gått markant ned, delvis pga. dårlig vær og manglende form - delvis på grunn av manglende inspirasjon. Fiskesesongen frem til da var dog min mest aktive noensinne, og totalt ble det mye fisking i 2015. En del bra fisk ble det også, og noen nye arter og perser. La oss se på fakta:

Antall fisketurer: 142
Høyeste antall noensinne. Kan absolutt ikke klage på det, tror dette ligger nær makspotensialet mitt, selv om jeg fiska ganske lite i november/desember.

Totalt antall fisk (ca.): 1240 
Tja - det er et tall. Hadde noen blanketurer og noen turer med masse fisk - som vanlig.

Fiskearter - ferskvann (22)
Abbor | Bekkerøye | Brasme | Dvergmalle | Flire | Gjedde | Gjørs | Gullbust | Harr | Hork | Karuss | Lake | Laks | Laue | Mort | Røye | Stam | Steinsmett | Suter | Sørv | Vederbuk | Ørret.

Hm. Er vel ikke noen åpenbare overraskelser her heller, bortsett fra at jeg ikke fikk fisket sik ser jeg. Karpe mangler også på lista, men det gjør den som regel.

Fiskearter - saltvann (41)
Berggylt | Bergnebb | Blåstål/Rødnebb | Bonito/Stripet pelamide | Brosme | Dvergulke | Gapeflyndre | Glattulke | Gressgylt | Grønngylt | Horngjel | Hvitting | Hågjel | Kloskate | Kolmule | Lange | Lomre | Lusuer | Lyr | Lysing | Makrell | Piggvar | Rødflekka kutling | Rødspette | Sandflyndre | Sandkutling | Sei | Sild | Skrubbe | Slettvar | Småflekket rødhai | Spisskate | Svartkutling | Sypike | Taggmakrell | Torsk | Tunge | Ulke | Vassild | Ålekvabbe.

Den store overraskelsen her er vel stripet pelamide. Den så jeg absolutt ikke komme. Ellers er det vel et år på det jevne sånn ift. antall arter. Den nest største overraskelsen var vel at jeg ikke greide å få en eneste dum nålefisk i år heller...

Totalt antall arter (63)
Helt greit antall gitt at jeg ikke gjorde noe forsøk på få flest mulig. Det tror jeg ærlig talt heller ikke at jeg kommer til å gidde noen gang heller...

Beste fisker
  • Gjedde 9030g/120cm 
  • Karuss 1630g/42cm & 1570g/41cm 
  • Lake 3990g/76 cm 
  • Småflekka rødhai 1075g/69 cm 
  • Stam 2305g/57 cm 
  • Suter 2700g/53cm 
Endelig en brukbar gjedde igjen, selv om det ikke ble noen 10+. Ellers flere bra fisk på lista, se også persene nedenfor...

Nye perser (7)
  • Hvitting 1760g 
  • Karuss 1630g/42cm 
  • Lysing 10200g/103cm 
  • Piggvar 2760g/50cm
  • Spisskate 12650g/135 cm 
  • Tunge 1300g/50cm
  • Ulke 395g
7 nye perser - et par av dem på arter som har sittet langt inne. Finfint egentlig - skjønt langt fra imponerende. Men da har jeg mye å pynte på fremover også, og det liker jeg:-)

Nye arter (5)
  • Bonito/Stripet pelamide 1130g 
  • Glattulke 188g 
  • Kloskate 1475g/54cm 
  • Kolmule 145g 
  • Vassild 480g 
5 nye arter er ikke sinnsykt mye, men jeg er godt fornøyd likevel. Har bevisst spart på noen til 2016 også, og nådde årsmålet på 110 arter med god margin (dvs. 1 art...).

Beste fisker
Fiskeåret var bra og det er mange fisker jeg er fornøyd med, men jeg må likevel trekke frem noen fisker spesielt. De 5 bildene nedenfor er vel helt klart noen av årets høydepunkter for min del...

Ny karusspers: 1630g/42cm

 Stripet pelamide/bonito på 1130g

 Glattulkepers på 188g (Foto: Andreas Næristorp)

 Kloskate på 1475g/54cm - ny art (#111) og dessuten Laken-rekord (Foto: Ole-Håkon Heier)

Ny pers på spisskate - 12650g/135 cm

Målsetninger/planer for 2015
Hadde en ganske lang liste med målsetninger og planer for 2015: Planer og målsetninger for fiskeåret 2015. Jeg ser dog at nivået på målsetningene er litt abstrakte og at jeg derfor ikke uten videre kan si om jeg lykkes eller ikke. Heller dog stort sett mot at jeg lykkes delvis med det aller meste - og det får man vel være fornøyd med. De helt konkrete målsetningene (110 arter, pynte på noen perser, etc. lykkes jeg jo med...).

Målsetninger/planer for 2016
I år har jeg allerede flere større prosjekter/turer på blokka, og dermed tror jeg ikke at jeg skal planlegge veldig mye konkret utover det. Tror tvert i mot målet i år blir å fiske det jeg vil når jeg vil - og så håper jeg at det resulterer i en ny art eller to, og at jeg får pyntet på noen perser. Artsmessig hadde det vært gøy å passere 115 arter i løpet av året, men jeg blir absolutt ikke skuffet om jeg ikke gjør det. Tror heller ikke at det er spesifikke arter jeg skal satse mye på i 2016, men det skal selvsagt legges ned noe tid på favorittarter som lake, rødhai, gjedde, gjørs, stam, suter, tunge, piggvar/slettvar og spisskate - og sikkert mye annet. Ønsker alle et strålende fiskeår, og takker for det gamle!

Ingen kommentarer: