29. mai 2015

Gjørserier 21.5, 22.5, 23.5 og 25.5

Prøvde hardt å få has på Øyeren/Leira-gjørsen i pinsehelga, uten den helt store uttellinga - selv om jeg føler at jeg har vært nærmere storgjørs fra nærområdet enn på lenge. Men la oss ta det i rekkefølge:

Øyeren 21.5
Jeg og Andreas prøvde Øyerenplassen. Fin vannstand, men tvert imot det Yr sa sto vinden rett på og den la seg ikke utover kvelden slik de hadde meldt. Elendig nappindikasjon, så vi missa stort sett det meste som skjedde. Jeg fikk en utgytt gjedde på 6150g/104 cm og en gjørs som hårfint bikka kiloen akkurat i skumringa.

Leira 22.5
Pga. vind falt valget denne dagen på Leira - vi stakk innom Dyno først og fyllte en halv bøtte med agnfisk. Var noen østeuropeere der, de hadde en drøy asp (4+) i et keepnett. Han som hadde fått den sa at han venta på en kompis med kamera og skulle sette den ut etterpå - håper (og tror) at det faktisk var tilfelle. Rigga oss opp på en av Leiraplassene som har levert før. Hadde godfølelsen og flere forsiktige napp, men det eneste som kom opp ila. kvelden var en lake som var 2150g, beksvart og blind på begge øynene. Sikkert over 100 år gammel og bofast...



Den nest eldste laka i Leira...

Øyeren 23.5
Endelig kom varmen, og jeg hadde skikkelig godfølelsen for gjørsfisket på Øyerenplassen. Hjertet sank to hakk når jeg kom frem og det sto to biler på parkeringen - jeg har vært den eneste som fisker denne plassen de siste 5-6 årene... Gikk ned likevel, og det viste seg at det var 2 lokale. Han ene hadde vokst opp like ved, men ikke fiska der på mange år. De hadde fått 4 gjørs og en asp da jeg kom. Nok om det: Jeg fant meg en alternativ plass i bukta inn mot venstre. Litt for grunt der tror jeg, men jeg fikk en gjørs på 2450g og hadde et par-tre lovende napp. Det var alt. Den fisken jeg fikk hadde slukt og hadde et av agnene til de andre gutta i magen. Hørte også at de andre hadde action utpå kvelden...

Øyeren 25.5
Ny dag med gjørsføre, nytt forsøk. Traff Andreas & Silje (Gran) i Dyno. Fyllte kjapt opp en bøtte laue med kastenettet, mye mer laue på plass der nå. Vel på plass var jammen de to samme lokale på godplassen nok en gang. Rigga oss opp på stranda like ved og kasta ut en liten haug stenger. Forholdene var strøkne, men fisket tregt. Jeg fikk ei snipe og ellers var det sporadisk smånapping - helt klart gjørs. Vi missa et par-tre bra fisk alle tre og Andreas fikk en liten gjørs - men det var stort sett alt som skjedde. Jaja - får bare trøkke på enda litt til da...

Ingen kommentarer: