13. april 2015

Vadere og vindu 6.4

Hadde åpning for en liten kveldstur, og siden yr.no påsto at vinden skulle roe seg mot kvelden ble fristelsen til å ta en vadetur for stor - oppildnet av piggvarfangster både fra Sverige og Langesund...

Fikk ikke lurt med meg noen, så det ble alenetur. Stressa ikke med å komme meg avgårde heller, siden det blir ganske seint mørkt. Kjørte nedover litt før 20, så var jeg på plass ca. 21. Kikka litt rundt, men vinden hadde ikke lagt seg slik det var meldt - faktisk ganske langt ifra. Vurderte alternativene, og kom til at det beste var å flytte seg så langt nord at jeg kom litt i le av vinden (som kom rett sørfra). Fant et strekk jeg forsåvidt liker godt, men som kanskje ikke er så hot akkurat på denne tida av året der forholdene var mer eller mindre vadbare. Rusla et stykke bortover uten å se stort annet enn krabber og skrubber. Fiska på en sint skrubbe som spiste alt som kom halvnær, inkludert splitthagl og perler - og etter hvert også krokagnet. Veide den til 560g, satte den ut, og tryna skikkelig på halvmeteren med vann. Klissvåt på ene armen, og vann ned i begge beina på vaderen - tenkte at dette kom til å bli jævlig, men merkverdig nok var tempen helt OK, så jeg fullførte runden før jeg pakket sammen. Irriterende bølgeskvalping hele veien, og ikke noe spennende å se egentlig. Forventa en del ulker på dette stekket, men så bare skrubber, små rødspetter, kutlinger reker og krabber. Da jeg hadde rusla tilbake til bilen var kl. nærmere midnatt - og da begynte endelig vinden og dreie og roe seg ned - kun 4 timer seinere enn yr.no hadde meldt.

Jaja - fint å komme seg ut med vindu igjen, satser på ny tur veldig snart...

Ingen kommentarer: