22. april 2015

Vadehelg - 17.4, 18.4 & 19.4

Fredag 17.4
Første "skikkelige" vindustur for sesongen (dvs. inkludert børstemarkgraving og tungespotting). Jeg og Andreas var på plass tidlig og ordnet børstemark. Det blåste litt mer enn ønskelig, så vi valgte plasser som lå mest mulig i le.

Første plassen leverte ingenting - så kun noen ålekvabber og ulker, ellers lite spennende. Neste plass resulterte etter hvert i noen tunger - samt gapeflyndre. Vi bestemte oss derfor for å besøke enda en plass i området Her fant jeg raskt enda en tunge, og mens jeg fiska på den fant Andreas en flott slettvar. Etter den sedvanlige lirkinga og tilsynelatende uinteresserte fisken hugg den til, Andreas satte tilslaget og jeg fikk ganske kjapt lirka den inn i håven. Great success og high five! Andreas fikk endelig notert seg en skikkelig specimenslettvar som klokket inn på 1740g. En liten kuriosa her er at den hadde en brukket ryggrad (trolig skutt med harpun) som hadde grodd sammen igjen.

Neste plass leverte ikke mye, men Andreas fant en tøff liten piggvar på knappe halvkiloen, mens jeg nappa opp noen gapeflyndrer og ulker for å holde varmen.

Siste stopp for kvelden var en liten bukt som pleier å holde noen tunger - så også nå. Jeg Prøvde meg på en stor som stakk, og nappa opp to mellomstore som ble sluppet pent tilbake.

Etter dette konkluderte vi med at det begynte å bli seint nok for i dag, og dro hjemover

Lørdag 18.4
Denne kvelden skulle jeg, Andreas og Ole-Håkon ut, og planen var å begynne med å grave børstemark på en gammel plasss, og så vade i det området.

Imidlertid tok vinden fullstendig av. Yr og Storm bommet begge to, og føret ble temmelig håpløst for vading. Kvelden fiskeplaner måtte dermed endres drastisk. Vi satte kursen mot et sted vi viste ville være ganske skjerma, og la opp en grei rute derfra.

Første plass leverte ikke stort - bortsett fra at jeg fant en diger tunge som lå halvt nedgravd og slumra - og som ble skikkelig gretten når jeg vekket den. Neste plass er sprø: Var der i fjor og fant en haug tunger da, og historien gjentar seg. Vi napper opp 5 tunger og ser ytterligere 2 eller 3 - alt sammen på et lite område. Andreas får den største tunga, og den klokker inn på 1200 blank.

Flytter oss etter hvert til den siste utvalgte plassen for kvelden. Veldig tøff plass, men vanskelig tilgjengelig. Ole Håkon går seg rett på en ny tungepers på 1020g, mens jeg og Andreas bare finner bittesmå tunger (mange!), ulker, gapeflyndrer, skrubber, små rødspetter og de obligatoriske SØ-ene.

Innser etter hvert at det er på tide å komme seg hjemover. Klokka var passert 0300 når vi setter oss i bilen, og det er et stykke hjem...

Søndag 19.4
Fikk endelig med meg Ståle på vadetur igjen. Utrolig fin temperatur og nydelig vær, men vind og vindretning var litt halvtricky med mye skvalping.

Hadde valgt oss ut et nytt stekk som jeg har blitt begeistra for - samt litt upløyd mark i samme område. Stort sett lettgått og fin-fin bunn hele veien, og ikke minst stort potensiale for monstertunger - samt en og annen diger slettvar.

Dårlig sikt og vanskelige forhold gjorde vel sitt til at vi ikke så all verden denne kvelden. Som vanlig så vi masse skrubber opp til 7-800g og mye små rødspetter. Vi spottet totalt 7 tunger, hvorav 2 var virkelig store. Så også et par-tre små slettvar (200-300g) og en micro piggvar.

Kveldens desiderte høydepunkt kom da gikk inn til land for å hvile meg, og så to øyne og 2 kvaderat cm varfarget sand inntil en stein. Tenkte det var en liten piggvar, typ 10-15 cm - og ropte bort Ståle for å vise ham hvor godt kamuflert den var. Så faktisk verken konturen eller munnen - men dyttet forsiktig borti den, og en uventet stor del av sanden beveget seg.

Fant frem en jigg (siden jeg manglet ansjos) - jigget en stund, og så slurpet den i seg jiggen, bare ved å løfte hodet 5 cm. Da jeg satte tilslaget løftet en temmelig pen piggvar seg fra sanden - den klokket inn på 2760g - og dermed ny pers! (da fortsetter jeg trenden med å løfte persen med 300g om gangen - så da skal teoretisk sett den neste være rett over 3 - vi får se...)

Ny piggvarpers - 2760g!

Fikk også en tunge på 820g og noen skrubber - mens Ståle fikk en utrolig vakker rødspette på noe under halvkiloen.

Ingen kommentarer: