7. april 2015

Tullefiskfiske 30.3

Stille og fine forhold, men for kaldt til å vade og for tidlig til å ferskvannsfiske, så valget havnet på å gjøre et seriøst forsøk på paddetorsk, hårvar og andre rariteter på et par utvalgte plasser i Oslofjorden. Teamet opp med Ole-Håkon og Andreas og kikket ut et par plasser vi hadde lyst til å teste. Den plassen vi var mest gira på besøkte jeg i fjor høst med Stein og Marius, og selv om vi ikke så noe gøy da, fikk jeg skikkelig trua på at plassen burde kunne levere.

Jeg og Andreas var på plass litt før det ble mørkt og kikka litt rundt - mye sild og SØ som spiste børstemark, men lite annet gøy å se. Etter en stund kom Ole-Håkon også - og sammen startet vi å klatre, lyse og finkjemme hvert eneste hulrom vi kunne finne i et utvalgt område. Andreas meldte ganske snart om observasjon av paddetorsk, men Ole-Håkon var førstemann som landet en padde (180g/23cm), og han var superhappy med ny art - #104 for ham. Ikke lenge etter lurte Andreas opp en av de minste av de han hadde sett (270g/25cm), så da var det bare jeg som var paddeløs. Hadde noen sporadiske napp, men fikk ikke lurt opp noe annet enn en liten ulke.

Vi var i ferd med å pakke sammen og bytte plass, da jeg så en ganske stor dvergulke - lot Ole-Håkon fiske på den, og han kunne lande ny pers på dvergulke (96g).

Var innom et sted til før vi dro hjem, men der var det lite action og lite sikt, så vi holdt ikke ut så lenge der denne gangen. Blir nok flere paddetorskturer etter hvert dog - veldig kult å se at de er her i Oslofjorden også, og det i ganske stort antall.

Ingen kommentarer: