13. april 2015

Glomma 10.4

Ble ikke noe fisking tidligere denne uka, så jeg trengte sårt en fisketur fredag. Førstevalget ville vært vading, men forholdene var ikke de aller beste noe sted (les håpløse), så jeg kom til at jeg måtte prøve noe annet. Satte derfor kursen opp til Glomma i håp om å få opp en stam eller to.

Vel på plass ble jeg skeptisk: 3 biler på parkeringen, og den ene var fullasta med fiskeutstyr. Gikk ned til elva, og der sto det et par stykker og bunnmeita med mark/kasta spinner øverst, og en par stykker og dengte sluk/wobler etter gjedda nederst. Svingen, der jeg helst ville stå var altså ledig, men vannstanden var ekstremt lav og plassen var derfor også et skikkelig gjørmehelvete. Jaja - kasta ut 3-4 forballer, rigga opp utstyret og kasta ut stang nr. 1, og så var det vill action med en gang. Hadde tydeligvis en diger bukstim på foret, så jeg rakk aldri å få opp stang nr. 2, dvs. jeg fikk såvidt kasta den ut en gang, snagga en fisk på den, og så ble den stående resten av kvelden. Var bare å kaste ut, kroke en fisk, lande den, sette den ut igjen og så repetere. Innså at det var for mye buk der til at det kom til å bli noe stamfiske, men håpet en stund på at jeg skulle få opp en større buk. Veide noen fisk innimellom for å justere øyemålet, og den største klokka inn på 1910g - ellers lå alle rundt halvannenkilosmerket. Etter et drøyt 20-talls buk hadde jeg tråkka opp gjørma såpass mye at jeg begynte å sette støvlene fast hver gang jeg skulle lande fisk, og jeg begynte også å bli lei. Hadde også gitt han som bunnmeita litt lenger oppe (en bergenser på artsjakt) lov til å fiske på foret mitt, og jeg var sølete og kald, så jeg pakka sammen og rodde hjem. Mye action da, kanskje på tide å ta en flytebrødtur mens bukene surrer rundt der oppe, det er mye morro for penga!

Ingen kommentarer: