12. august 2012

Art nr. 89, 90 & 91 - liten artsrunde med Ole-Håkon 10.8

Ole-Håkon skulle ha en artsrunde ifbm. avslutningen av 52-52 - og siden jeg har hatt et klart mål om å passere 90 arter i år, og dessuten lenge har tenkt på å ta turen etter hvitfinnet hengte jeg meg på... Hadde et lite delmål om å øke antall arter for året en del også - tenkte at jeg skal se om jeg å passere 60 arter ila. kalenderåret.

Vi starta opp med en kjapp økt i Degernesfjella - der vi dro en ørekyte hver - før vi fortsatte.

Vi dro videre for å plukke hvitfinna steinulke - det var på med vaderne og i gang med å snu steiner. De hvitfinnede steinulkene var i litt slett lune til å begynne med, men etter noen forsøk kunne jeg fornøyd heise opp min art nummer 89. Litt seinere fikk også Ole-Håkon opp et eksemplar, og vi fortsatte dermed mot neste stopp.


Neste stopp var en liten dam som visstnok skulle ha mye gullfisk - og det skal være sikkert og visst! På en knapp halvtime hadde vi fått nesten 20 stk opptil 200 gram. Dermed var også art nr. 90 i boks for min del - jeg veide for øvrig en av de største gullfiskene mine til 161g.

Neste stopp var det vi begge hadde gruet oss til - nipigget stingsild ved Drøbak. Har hørt mye om hvor håpløst det er, og hadde egentlig forberedt meg på at denne arten kanskje ikke skulle gå i boks. På første lokasjon så vi også bare to stingsild der den ene var mikro-mikro og den andre forsvant. Men, etter litt leting fant vi faktisk en liten kulp der det krydde av stingsild. På kort tid hadde jeg fått opp art nr. 91 - og dagen var en ubetinget suksess. Tok opp ikke mindre enn 10 stk på en liten stund, den største veid til småpene 1,3g.


Så var det tid for vestsiden - og første stopp leverte oppskriftsmessig store mengder rødgjellet solabbor. Prøvde litt etter annen fisk (dvs. karpe), men det var ikke noe action bortsett fra solabboren. Veide en av de største jeg tok opp til 22g.

Så vi dro til dagens siste stopp - dvergmalle i Drengsrud. Her ble det tid til å sette seg ned og slappe av litt også. Ole-Håkon utfiska meg totalt med rundt 40 maller, men jeg fikk da opp et titalls maller jeg også. Deilig med noen timer i ro og mak i godt selskap - men etter hvert pakket vi sammen etter en hyggelig tur full av tullearter...


Da er status altså 91 arter totalt - og 48 forskjellige hittil i år. Begynner å bli tøft å plukke nye arter i ferskvann etter hvert, har bare veldig sære ting igjen - selv om regnlaue og grundling bør være greie arter, og lagesild teoretisk sett burde gå. Det som er igjen etter det er vel stamsild, maisild, sterlett, gresskarpe, canadarøye og hornulke - samt katalaks og pukkellaks - oh well!. I saltvann har jeg dog mye å gå på - får satse på 1-2 nye arter hvert år, så ser vi hvor det ender...

Ingen kommentarer: