8. mars 2015

Glomma 8.3 - meitesesongen starter forsiktig...

Hadde bestemt meg for at jeg måtte fiske i helga - og i utgangspunktet hadde jeg hele søndagen åpen. Greide imidlertid aldri helt å bestemme meg for hva jeg skulle bruke dagen til. Følte at jeg burde ta en tur på isen gitt forholdene, men hadde egentlig ikke lyst og formen var heller ikke helt på topp (pollensesongen er i full gang gitt). Konkluderte dermed med at jeg skulle ta en rolig ettermiddagstur søndag, og innlede meitesesongen og se om stamen hadde våknet etter vinterdvalen. Tok først turen opp til kirkeruinene ved Nes for å se hvordan forholdene var der - vi hadde jo bra bukfiske der på våren for noen år siden huker jeg. Men det blåste gansk kraftig rett oppover mot spissen ved elvedelet, så jeg snudde på parkeringen. Så kjørte jeg innom og kikka litt på forskjellige plasser. Er en del is fremdeles, men issmeltinga har gått veldig fort. Vannstanden er fremdeles temmelig lav både i Vorma og Glomma, men vannet var ganske farget, slik det ofte er i tdligsmeltinga.

Fortsatte ned til Glomma lenger nedover mot Øyeren - det er det området som har vært desidert sikrest etter tidligstam tidligere. Valgte den vanlige taktikken: Rusle nedover og kaste ut noen fórballer på noen strategiske plasser, og så fiske meg tilbake til bilen. Fisket var som forventet grisetregt. Det var imidlertid ganske behagelig temperatur å sitte ute i, ganske vindstille - og lukten av nyblandet fór kombinert med sol og åpent vann gjorde at turen måtte regnes som en suksess selv uten det helt store fisket. Hadde kun et forsiktig touch på agnet på første plass jeg prøvde, og et litt forsiktig, men markant stamnapp på siste plass. Opp kom bare en helt istykkertygd liten rekebit - må jobbe litt med timingen i tilslagene visst...

Godt å være i gang!

Ingen kommentarer: