8. februar 2015

Lakefiske i Vorma 1.2 & 4.2 - bare 2 turer og så var det slutt for i år...

For ganske mange år siden oppdaget vi en fantastisk lakeplass i Vorma - problemet er bare at det er et veldig lite område å fiske på, at lakene bare er der en kort periode hvert år og ofte er elva akkurat i den perioden dekket av (tynn) is. I tillegg må vannstanden være riktig - for mye eller for lite vann, og du sliter bare vekk en haug med takkel. Det betyr at det langt fra er hvert år det er fiskbart der

I fjor fikk jeg klemt inn 5 turer med brukbare forhold og det kom opp et par bra fisk (jf. rapporten fra i fjor: http://fiskeblogg.blogspot.no/2014/02/lakesesongen-i-vorma-5-turer-og-sa-var.html) - så jeg håpet veldig at det skulle bli føre der i år også... Det ble det faktisk - men i år ble det dessverre bare 2 turer på meg før det hele var over - men så lenge jeg fikk veldig bra uttelling på den ene av dem klager jeg likevel slett ikke.

Søndag 1.2
Forholdene i år virket lenge lovende - men vannstanden var litt rikelig høy - så jeg var litt skeptisk da jeg og Marius tok første tur 1.2. Viste seg at strømmen var temmelig plagsom - men heldigvis var også gytelakene på plass. Det nappet jevnt og trutt både hos meg og Marius. Marius sleit dog litt flere takler enn meg og hadde problemer med at fisken gikk rett i bunnen med en gang - så jeg fikk tidlig et lite forsprang på antall fisk, og det holdt faktisk kvelden ut - selv om Marius tok innpå mot slutten. Snittstørrelsen på fisken som kom opp var dog ikke alle verden - mye fisk rett over kiloen, og uventet mye bittesmåfisk (2-400g). Bare noen ytterst få tippet halvannen frem til jeg plutselig pumpa på noe med skikkelig tyngde. Marius gjorde seg klar med håven og ga fra seg et lite utrop - da en feit og fin gytelake dukket opp i lyset i fra hodelykta. Håving og landing gikk fint - øyemålet sa +/- 4, og måling og veiing gav resultatene 4010g/3990g (på 2 ulike digitalvekter) og 76cm. Vekta som viste under 4 kg var en ukalibrert reservevekt (hadde glemt "standardvekta" mi hjemme) og en test i etterkant tyder vel på at 4010g er mest korrekt - men jeg lar den stå som 3990g - uansett var det en skikkelig flott fisk!

 Skikkelig ryggtavle! (Foto: Marius Vikene)

Fornøyd fisker! (Foto: Marius Vikene)

Flott gytefisk på 3990g/76 cm. Min nest største lake! (Foto: Marius Vikene)

Fisket gikk i bølger utover hele kvelden, men etter hvert kom vi til at vi fikk runde av. Jeg endte på totalt 22 laker, mens Marius fikk 16. Av mine laker var vel tre over halvannen, i tillegg til den største - mens Marius klokka sin største inn på 1760g.

Onsdag 4.2 
Ole-Håkon og Thomas hadde vært en tur på mandag og hatt temmelig tregt fiske for denne plassen å være. Trua var derfor ikke sinnsvak da jeg og Andreas dro oppover onsdagen - men forventet ihvertfall en del fisk på land, og med litt flaks en og annen gytefisk med bra size også. Fisket startet tregt, og fortsatte slik... Litt forsiktig napping, et par små fisk på land - og så gynga det plutselig skikkelig i stanga til Andreas. Tilslaget satt, tung pumping fulgte - og så dukka det jammen opp en ny godlake. Skikkelig pudding - men ikke enormt lang: 3720g/70cm. Fotografering, måling og veiing ble raskt unnagjort i kulden og fisken ble pent satt ut igjen og fikk svømme ned igjen for å fullføre gytejobben. Etter dette kom det opp et par små fisk til, så var det helt og fullstendig slutt... Trøkka på noen timer i kulden, men nada action og gradvis lavere temperatur tok etter hvert knekken på oss - og vi snudde hjemover. Veldig fornøyd med å få opp en godfisk, men litt forbauset over at gytinga kom så veldig brått i år. De 4 små lakene vi fikk var nemlig hannfisk: 3 utgytte, og en sprengfull av melke...

Etter dette har Ole-Håkon og Thomas vært enda en tur oppover, og da var fisket om mulig enda tregere. Tror egentlig det er bare å slå fast at gytefisket der oppe er over for i år. Krysser fingrene for bra forhold neste år!

Ingen kommentarer: