26. april 2014

Litt påskefiske med halvdårlig uttelling - 19., 20. og 21.4

Første del av påska ble tilbrakt i Riga - der det eneste fiskerelaterte var en sightseeingtur på fiskemarkedet (mye kult å se egentlig), samt litt hamstring av meitedims hos en lokal utstyrspusher. Det medførte at når jeg var hjemme igjen på Østlandet lørdagen var jeg alvorlig fiskesugen, og jeg fikk dermed pressa inn ikke mindre enn 4 små fisketurer resten av påska. Uttellinga var det dog så som så med...

Oslofjorden 19.4
Begynte med den vadetur med vindu på østsida sammen med Ole-Håkon og Thomas. Dårlig sikt og uventa lite fisk å se. Det ble med en liten haug med skrubber, rødspetter, ulker og faktisk en gapeflyndre som lå helt inne på grunna. På den positive sida begynner det å bli veldig bra med liv inne på grunnene - så masse kutling, reker og småfisk, og mengden SØ begynner å bli plagsom. Så faktisk en SØ i 5-6 kg-klassen. Årets første 2 ål ble også observert. Tydelig at vannet har begynt å bli mye varmere...

Morteforsøk 20.4
Var en familietur på dagtid, og da jeg fant en temmelig diger død mort på et sted der jeg har tenkt det kan være mulig å fiske etter mort måtte jeg og Stein prøve der på kvelden. Tok det mest som en rekognoseringstur og fiska der bare et par timer. Veeeldig forsiktig napping og bare en mort på land for hver av oss - av temmelig moderat kaliber. Plassen skal nok testes igjen ved en senere anledning...

Harr i Vorma 21.4
Synes harrforholdene så lovende ut og la inn en formiddagsøkt. Fine forhold var det, men litt mindre vann enn jeg liker, og veldig kald vind. Fisket systematisk av området i et par-tre timer men det var veldig tregt. Fikk truet opp en fisk på drøye 700g, men det var alt...

Buk i Glomma 21.4
Ut på ettermiddagen bestilte yngstedatter Synne fisketur. Valget falt på buk i Glomma, tenkte det burde være bra sjanse for få noe action ihvertfall. Det viste seg å stemme bra - fora hardt, og da var buken på plass ganske umiddelbart. Fikk vel 16-17 stykker, samt en liten stam. Sondre og Kjell-Arne kom litt etter meg. De fora litt mindre og fikk færre buk og litt mer stam enn meg. Jeg og Synne stakk hjem omtrent rett før antatt beste stamperioden, får ta igjen det neste gang tror jeg...

Ingen kommentarer: