2. desember 2012

Urbant fiske 1.12 - art nr. 92 (eller 93)

Bekkerøye er forsåvidt en av de litt særere artene jeg har "kryssa av" - den har ihvertfall ganske begrenset utbredelse. Den har faktisk stått på artslista mi siden jeg begynte å holde systematisk oversikt over arter i 2004 - da med en 150g-fisk fra Lutvann juni 2001.

Men - etter en nøye gjennomgang av artslista ifbm. jakt på bilder som mangler, innså jeg at 2001-fisken nok slett ikke var en bekkerøye - men faktisk 99,9% sikkert var en Canadarøye. Har ikke greid å finne bilder av den dog, så jeg har har ikke helt bestemt meg for om jeg skal regne den med i artslista.  Det var definitivt ikke en ørret eller røye - og den var grå med kraftig marmorering, så da er det strengt tatt ikke veldig mange ting det kan være. Hadde den liggende i fryseren en stund fordi jeg var usikker - men artskunnskapen på den tida var ganske begrensa - så da noen fortalte meg at det fantes bekkerøye der, slo jeg meg dessverre til ro med det...

Uansett: Konklusjonen min ble at jeg nok ikke hadde bekkerøye på artslisat likevel - og jeg slo meg sammen med Andreas for å rette på det. Etter presis guiding av Andreas ble en faktisk, verifiserbar bekkerøye sikret kjappt og greit. Fikk faktisk en hel liten haug fargerik fisk med en gigantisk toppfisk på 100g i nydelige gytefarger. Glupske og fine småtasser det der - kult at det finnes en såpass sunn bestand av de små fargeflekkene...

Fortsatte for øvrig med litt urbant skrubbefiske - jeg slukfiska en del i Oslo for mange år siden, og husker at jeg spotta ganske mye stor skrubbe - selv om jeg ikke visste hvordan jeg skulle fiske målretta etter dem da. De viste seg ganske snart at de var på plass fremdeles. Jeg mista en - Andreas mistet vel 3-4, hvorav ihvertfall en stor, og fikk en liten. Verdt å prøve igjen en gang den plassen der...

Ingen kommentarer: