8. desember 2012

Hadelandsåsen 8.12

Hadde forhandlet frem åpning for en tur i dag - og var veldig klar for en første tur på isen. Temperaturvarselet var ikke sånn alt for ille heller, men såpass ille at gjeddemeite utgikk, så det fristet med en tur til Hadelandsåsen. Har tenkt mye på de store sikene og røyene jeg så der i fjor i romjula - og jeg har selvsagt (nesten) glemt at jeg var der 2 ganger i fjor, og ikke fant fisk noe sted den andre dagen...

Allierte meg med Marius og avtalte å starte ved soloppgang. Temperaturmåleren viste -10 da jeg satte meg i bilen litt over 07.30 og jeg tenkte at det ikke var så verst. På plass ved vannet ca. 08.30 viste den samme temperaturmåleren -17, og det er jo noe litt annet. Grisekaldt var det, og både tykkere is og mindre råk ved innløpet enn i fjor. Marius dukket straks opp og vi begynte å borre. Så kjapt de første røyene inne på grunna, og ikke alt for lenge etter var det smårøye på isen også. De større røyene var imidlertid mye mer skvetne, og ingen av dem tok - de bare suste forbi. Ikke var det noe å se til siken heller, og midt på dagen forsvant også røyene helt en lang stund. Vi borra vel noen titalls hull hver - og hele området så til slutt ut som en sveitserost. Umulig å finne noe system i ting - en og annen røye dukket opp her og der, de små var gjerne hissige, de større bare suste forbi. Da sola gikk ned igjen var jeg såpass stiv i nakken og kald - at det egentlig var helt greit å gi seg. Fasit var 8 røyer på meg, 3 på Marius - tror den ene til Marius var den største, maks 150g på en god dag... Jaja...

Godt å være i gang på isen igjen dog - blir vel neppe tur igjen før over nyttår for min del, siden jeg skal vestover i jula...

Ingen kommentarer: