7. mai 2012

Vorma 29.4

Jeg og Ståle planla tur ut på søndagskvelden, og etter litt frem og tilbake endte valget på Vorma... Moderat vind og solpleier å tilsi OK forhold der, og vi var på plass der oppe rundt 1830. Sto en fyr under jernbanebrua, ellers var plassen ledig, så vi rigget oss til litt lenger nede med en statisk bunnmeitestang hver, og en aktiv stang - jeg prøvde meg faktisk på trotting med centrepin-stanga...

Ståle prøvde først et stykke lenger oppe, og meldte etter ikke alt for lang tid om første harr på land - en standardfisk på 4-500g som raskt ble satt ut igjen. Ikke veldig lenge etter var det litt smårøsking i bunnmeitestanga mi, før det dro på litt, og da jeg gav tilslag satt det en tung fisk. Fighten var seig, for fisken tok langt nede, og sveivearmen er langt fra i form enda, men med håvehjelp fra Ståle lå etter en liten stund en fin harr i håven. Den ble målt til 920g/47cm, og etter litt starthjelp ble den satt ut igjen...

Kastet ut stanga på samme sted, og etter en times tid eller så nappet det igjen, denne gangen på aktivt fiske. Fighten gikk lettere, så jeg trodde det var en mindre fisk, men da det nærmet seg land slo den seg helt vrang - og først etter mye styr havnet den i håven. Nok en fin harr - litt kortere, men feitere, og målene denne gang var 960g/46cm.

Etter dette var det en periode med kun smånapping, før det begynte å skumre og bli kaldt. Vi rigga om til renska reke, for det har tidligere gitt både harr og lake der oppe - men heller ikke det var noen stor suksess, før den ene stanga mi oppførte seg rart - og jeg begynte å dra på noe tuungt... Etter mye pumping kom det opp en ganske feit, men ikke alt for lang lake - som ble klokka inn på 1700g...

Alt i alt en fin tur, som leverte et par veldig fine harr for min del, nå står rovfiskesesongen for tur tenker jeg...

Ingen kommentarer: