25. mai 2012

Øyeren 24.5

Lenge siden sist tur - og jeg tenkte jeg måtte benytte meg av det fine været, selv om jeg visste at jeg først kom meg avgårde seint. Valget falt derfor på Øyeren med håp om gjørs. Vannstanden er nesten perfekt (kunne vært 20 cm til), men det begynner å bli litt seint - men siden vannet kom såpass seint hadde jeg litt trua.

Vel på plass så jeg kjapt at det var fisk der ihvertfall - masse lauer og noen tunge plask innimellom, et godt tegn. Ganske kjapt etter at stengene var lagt ut ble det snipeaction - og et par smågjedder måtte avkrokes etter mye styr. I tillegg var det masse liners - det viste seg at brasmene var i gytemodus - og det var maaange av dem.

Men, innimellom var det noen napp som virket veldig gjørsaktige - så jeg hadde fortsatt trua. Og ganske riktig: En liten gjørs ble neste fisk på land. Imidlertid tok gjeddene showet ganske snart: Det var lauegyting, og hele plassen ble invadert av utgytte gjedder virket det som. Det fortsatte riktignok med gjørsnapping, men ikke snakk om at de ville sitte. Gjeddene derimot satt som bare det - hadde 2 stk som klipte fortommen rett av, og nye to på land - begge 5+ til tross for laber form. Veide dem ikke, men tipper den ene var 6+ og den andre et sted mellom 5 og 6.

Gav meg litt før midnatt - med følgende resultat:
- 10 lauer
- 4 gjedder (2 sniper på 1,5-2,5, 2 ganske pene, men utgytte på 5+)
- 1 liten gjørs (knappe kiloen)

Oh well - bra med action ihvertfall...

Ingen kommentarer: