21. august 2011

Art nr. 84 og 85

Har hatt en artstur til Asker på backuplista mi i flere år, siden jeg mangler både dvergmalle og solabbor på artslista, men aldri kommet så langt...

I går vurderte jeg flere alternativer, men vannstanden gjør de aller fleste steder i nærområdet ufiskbare, så jeg tenkte at jeg ratt og slett skulle stikke og se om jeg fikk plukket en ny art eller to.

På plass et stykke ut på kvelden, og etter å ha kikket litt rundt etter fisk og fora litt her og der rigga jeg meg til og fiska på en plass som så fin ut. Ikke noe fisk å se, men ganske kjapt kom det en mort på land. Litt eter dukka det opp en fisk på maisen, og jeg fikk kroka en fisk som viste seg å være en solabbor - og art nummer 84 var dermed et faktum...

Konsentrerte meg derfor om å finne dvergmalle, men det viste seg uventet vanskelig - fant ingen noen av stedene jeg foret, men da jeg flyttet et stykke lenger ut dukket det opp fisk, og snart var en liten dvergmalle også på land, og dermed art nr. 85. Fortsatte en liten stund til, og fikk opp 4 stykker til - stort sett veldig små, men den soleklart største ble veid til 210g

...så da er de også på plass - skulle vel hatt en runde med å plukke gullfisk, hvitfinnet steinulke og nipigget stingsild også snart...

Ingen kommentarer: