21. januar 2011

Planer for fiskeåret 2011

Har bestemt meg for å ha litt klarere prioriteringer for fisket mitt, og i fjor la jeg ut en plan for året i januar - som jeg faktisk fulgte sånn noenlunde. Tenkte derfor jeg skulle prøve det samme i år. Fiske er primært avkobling for min del, så jeg har ikke noen veldig strukturert og målrettet plan - og den planen jeg har er heller ikke nødvendigvis basert på hva som gir best uttelling - mer på hva som er morsomst og frister mest. Jeg har etter hvert innsett at noe må velges bort hvert år, ellers strekker tilgjengelig fisketid rett og slett ikke til. Erfaringsvis gir det både bedre resultater og er mer avslappende enn å fiske helt planløst. En slipper også den ekstra "Hm - hva skal jeg fiske nå da?"-runden når fiskemulighetene endelig er der...

I år har jeg ikke plottet ut noen langtur i saltvann ennå - har en mulighet til å dra til Hardanger på våren, men tror kanskje det kan bli vanskelig. Mulig det kan bli en sjøtur på ettersommer/høst i stedet. Ellers er det å prøve å plukke noen flere arter i saltvann - særlig de flate frister...

På ferskvannssiden blir det nok primært rovfisksatsing første del av året (abbor, gjedde og gjørs på vår og høst - dels fra land, dels fra båt). Ellers blir det som noen turer etter stam og sørv i høysesongen. Ny tur etter suter og en brasmesatsning står også på programmet. I tillegg håper jeg å få til en skikkelig harr-/ørretsatsing (frilinemeite) i år, da primært i Lågen...

En annen målsetning er å være litt flinkere til å ta fiskebilder igjen - og ideelt sett også få lagt dem ut på bloggen - vi får se hvordan det går...

Ingen kommentarer: