28. januar 2011

Lake i Glomma - 3 turer

Var klar for litt fiske i åpent vann i Glomma - og øynet en mulighet etter (relativt sett) mildt vær en periode...

Første tur - 22.1
En av målsetningene for året er å bevege seg litt mer - begynner å merke at formen ikke er det den en gang var, men synes trening er kjedelig, så planen er egentlig å heller legge opp til noen unødvendig tunge fisketurer med jevne mellomrom...

Hadde mulighet for en liten kveldstur alene i dag - og da valgte jeg Glomma - selv om jeg tenkte det sikkert lå is langs land og ikke var fiskbart fikk jeg jo gåturen om ikke annet - og fikk sett hvordan forholdene var. Det var faktisk betraktelig mindre is en fryktet, men ikke slik at det var fiskbart sånn uten videre - det lå is ca. 5 meter utover fra den bergkanten jeg gjerne skulle stått på. Men: Jeg hadde jo med stengene, og jeg hadde planlagt å slite meg ut litt - så jeg bestemte meg for å se om jeg kunne få en råk isen...

En knapp times arbeid seinere hadde jeg ryddet meg plass til 2 stenger. Litt tricky å få de til å ligge inne i råka pga. sterk strøm, men med litt fikling gikk det. Ikke alt for lenge etterpå var første lake et faktum: Så feit ut, men litt kort, så vekta kom frem for å sjekke hvor landet lå. 1640g var fasiten. Ikke lenge etter dukket det opp en ny fisk - omtrent samme size, og 1610g var fasit denne gangen. Tredjemann ble veid til 1330g - før jeg sluttet med en litt større på 1810g. Nå hadde råka frosset igjen, og jeg hadde blitt kald (ble våt av svette da jeg laget fiskeplassen), så jeg ruslet hjemover igjen...

Andre tur - 23.1
Fulgte opp med ny tur - dennne gangen var jo mye av arbeidet gjort på forhånd, så jeg greide meg med å hugge en liten stokk slik at jeg kunne slå opp råka fra dagen før. Fikk også selskap fra Torbjørn B. etter hvert.

Tregere fiske - dvs. de var der, men nappet utrolig forsiktig. De to første på land var også litt skuffende størrelsesmessig - ikke veid, men et sted mellom halvkiloen og kiloen vil jeg tro... 3. fisk var mer lovende, og jeg håpet på specimenfisk til NMU-konken, men den var noen gram for lett: 2230g/66cm. Etter det ble det bare en fisk til - og den klokket inn på 1530g. Fortsatt ikke det heeelt store altså, men fisk er det da ihvertfall der...

Tredje tur - 25.1
Ny tur - denne gangen med Ståle. Brukte noen minutter på å knekke opp ei tynn ishinne/slush og dytte vekk store isflak. Når det var gjort var fiskeforholdene helt OK.

Ganske stor avdrift i strømmen. Ikke heidundrende action med en gang men sporadiske og svært forsiktige napp. En del bom i tilslagene så det ble kun 4-5 smålaker de første to timene. Rått og kaldt, glaserte stenger og sene. Isen begynte også å legge seg mer da klokka nærmet seg 23. Som et siste forsøk dro vi på og kastet lengre ut i evja mellom drivende isflak. Der var det fisk av mer akseptabel størrelse og Ståle fikk opp to stykker på hhv. 1990g og 2210g. Kl. 2330 begynte isen å legge seg ordentlig så vi avsluttet fiskingen da...

Ingen kommentarer: