27. mai 2006

Gjørs i Øyeren 19. 20. & 22.5

Har i lengre tid hatt lyst til å teste gjørsen nord i Øyeren, og 19.5 kom jeg til at jeg bare fikk trosse været og kjøre på, til tross for drittvær... Jeg og Ståle la i vei i styrtregnet, og var godt gjennomvåte allerede før vi var fremme på fiskeplassen. Været var jo ikke akkurat gjørsvær heller, men vannstanden og tida på året er jo omtrent optimal, så jeg tenkte at det KUNNE jo være en brukbar mulighet likevel...
Det begynte ganske kjapt med et run på den ene stanga mi - det viste seg å være en gjedde på rundt 3 kg (ikke veid) som raskt ble satt ut igjen etter litt baluba og gjørmebryting . Like etter runnet det på nytt og jeg kjente straks at det var en gjørs - og snart kunne Ståle håve en praktfull gjørs på 2250g for meg . Etter det fikk jeg problem med krokinga - hadde flere run, en gang 2 samtidig, men greide ikke å kroke dem - de spyttet bare ut agnet før jeg fikk gitt tilslag (opplagt gjørs...). Hadde så et skikkelig hylerun som jeg fikk kroket, det var en småsprek gjedde på 5050g som selvsagt dro med seg to av taklene mine og laget et salig rot - men etter en drøy stund med løsing av floker var jeg i gang igjen. Nå var det imidlertid tomt for agn, og vi gikk over på "nødagn" - en hork som Ståle fikk ble delt i to...
Vi ble våte og kalde og bestemte oss for å pakke sammen rundt midtnatt. På den høyre stanga mi hadde det nappet jevnt hele kvelden, men jeg greide aldri å kroke fisken. Jeg telte 6 run uten kroket fisk på den stanga, men da jeg pakket sammen satt det jammen en gjørs på - med halv hork som agn og alt Nok en fin gjørs på 2200g!
Ble en ny sein tur til Øyeren allerede dagen etter (20.5) - var jo fint vær og alt... Var ikke på plass før 22, og ble litt deppa da det sto en bil på parkeringsplassen, men det finnes tydeligvis en plass der jeg ikke vet om, for det var ingen på den plassen jeg vet om Det begynte litt treigt - og det tok en stund før første fisk satt. Ble litt forvirra da jeg så den var blank og konkluderte først med asp, men jammen var det ikke en rovbuk - 1925g og årets største buk så langt (dessuten ny pers ) Så tok det av med gjørs på den ene stanga - den som lå der Ståle fiska dagen før. Først en på 2750g, deretter en flott en på 3300g (min nest største ever ). Så dukka det opp en plagsom smågjedde som greide å dra med seg to takkel og lage en skikkelig floke, og mens jeg streva med å få orden på det hugg det en ny gjørs på "gjørsstanga" - 2925g denne gangen. Når det nærma seg midtnatt ble det stille, og ca. 00.10 pakka jeg sammen og kom meg hjemover...
Var også en tur samme sted 22.5, sammen med Ståle og Stein. Den kvelden hadde jeg definitivt minst action - et sikkert run og et par smånapp var vel status på hele kvelden. Stein fikk endelig en ny gjørspers på 1735g og Ståle fikk en liten gjedde. I tillegg fikk jeg opp noen flirer - 5 i alt, den største skulle jeg kanskje ha veiet siden det trolig er ny pers... Forholdene var som Stein antydet ille i gjørsperspektiv - sterk pålandsvind og til dels hvite skumtopper gav ekstremt dårlig nappindikasjon, men det var tydeligvis gjørs der - både Stein og Ståle hadde flere klare gjørsnapp, og det ene skikkelige nappet jeg hadde også var helt klart gjørsaktig. Håper på litt godvær, så skal vi nok prøve igjen samme sted...

Ingen kommentarer: