17. mai 2006

Bømlo/Stord 12./13./14. mai

Måtte over til sørvestlandet en tur i konfirmasjon, og røska selvsagt med meg en del fiskeutstyr...

Gikk hardt ut og dro ut på tur allerede første kvelden (fredagen), så snart ungene kom i seng. Første stopp var en plass som før har levert bra med pen sandflyndre bl.a. - men denne gangen jeg fikk bare et par små lyr, en liten hvitting, en liten sandflyndre og to små torsk før jeg ble lei og byttet plass. Prøvde deretter plassen som gav meg noen pene lomrer i fjor, men der ble det kun en liten lyr - jeg hadde dessuten på meg for lite klær og begynte ganske kjapt å fryse og gav meg av den grunn rundt midnatt.

Lørdagen på dagtid var jeg en tur med ungene - vi fiska litt med rekebiter på grunt vann ved naustet, og fikk 6 lyr og 2 torsk på rundt kiloen (morsomt på lett utstyr), en grønngylt og 4 berggylter. Gyltene var små med et unntak: En praktfull berggylte som garantert var over 1,5kg - tipper 1,6-1,7. Så stor berggylte har jeg aldri fått på de kanter før - selv om det er bra med slikt på Sunnmøre.

På kvelden gikk jeg litt hardere ut - kom meg avgårde tidlig og prøvde først sandflyndreplassen - fikk 2 lyr på jigg, og kastet litt med sluk etter sei (til agn), men fikk ikke noe slikt. Fikk derimot en torsk på rundt kiloen på 2lb-karpestanga og hadde den nesten inne da noe TUUUNGT grep fatt i den. Greide faktisk å kjøre saken i 5-6 minutter på ganske grunt vann, og det dunket og slo hardt der nede. Fikk den så langt inn at jeg fikk et glimt av fisken, og konstaterte at jeg hadde kontakt med min første kveite... Det neste som skjedde var at kveita slapp torsken og jeg kunne sveive opp et stk halvdau og sjokkskada torsk Nå var ikke kveita enorm (tipper et sted mellom 5 & 10 kg), men surt - JA!

Etter dette pakket jeg sammen og satte kursen mot Stord. Tiden var kommet for å besøke den berømte dypvannskaien. Var 99,9% sikker på at jeg visste hvor det var, og det viste seg å være riktig. Virkelig spennede plass - fikk skikkelig godfølelsen så snart jeg sto der, selv om fisket ikke var helt fantastisk. Fant kjapt ut at utstyret mitt var litt for lett Kastet ut kanskje 40 m med Shimano GTE 8000 Baitrunneren min, og sto og ventet mens spolen ble tømt for multi. Da jeg etter en god stund nådde bunnen så jeg spolen gjennom de siste metrene med snøre... Bigpitsnellene mine kom mer til sin rett, men dessverre hadde jeg bare med den ene. Fisket var ikke fantastisk, men da jeg måtte stikke hjem etter litt for kort tid pga. urolige barn, hadde jeg fått to langer (2,6kg og 1,5kg) og en hågjel (750g - ny art!) + 2 lyr og en berggylte rett ved kaikanten. Hadde ellers mange run som jeg ikke greide å kroke, og sleit meg helt ut på å sveive opp for å sjekke agnet innimellom (kaste ut - vente mens 200m+ går ut, så sveive opp igjen). Vanlige haspelsneller er rett og slett ubrukelige til slikt, det blir for mye sveiving. Skal definitivt tilbake dit i sommer, men da skal jeg fiske med tyngre utstyr!

Søndagen ble det sandflyndreplassen igjen. Sleit med dårlig agnbeholdning og dårlig kroking av fisk, samt at jeg tråkka på den ene karpestanga mi og knakk den, men fikk 3 lyr opp til ca. kiloen, 2 torsk - den største noe over kiloen, 4 små sandflyndrer, 1 knurr, 3 hvitting - de to største opp mot kiloen - og kronen på verket: En mikrokveite (2-300g) - nok en ny art!

Ingen kommentarer: