1. november 2015

To vadeturer i Oslofjorden 23.10 & 25.10

To nye vadeturer ble unnagjort denne helga. Føret som var meldt var såpass bra at jeg følte jeg bare måtte komme meg ut, selv om jeg egentlig var alt for trøtt.

Jeg og Andreas testa litt forskjellige plasser rundtom den ene kvelden - og mange vi ikke har besøkt på en stund. Trodde egentlig vi skulle finne slettvar, men det gikk mest i skrubber, til dels store skrubber. Så noen ytterst få bittesmå slettvarer og piggvarer, frem til jeg fant en halvt nedgravd sak jeg tenkte var en brukbar slettvar. Den tok på direkten og en ny piggvar i tokilosklassen var dermed et faktum for min del - 1940g denne gangen. Har skikkelig dreisen på de der i år visst, synd jeg ikke lykkes med de større... Andreas fant ganske raskt etter en panserulke og den tok ganske uten videre - veid til 30 g og dermed ny pers for ham. Fint å se dem igjen, har nesten virket som de har unngått oss i over et år. Vi snudde tilbake mot bilen etter hvert, Andreas fant en piggvar på 3-400g på en fin sandslette, fulgte en renne inn mot land derfra og fant faktisk en tunge på 1100-1200g der - en enslig stakkar som hadde glemt at høsten har kommet. Den ville ikke spise, men da han skulle gå derfra gikk han seg rett på en temmelig stor piggvar. Han ropte meg bort og jeg sto klar med håven - men det gikk ikke veien sånn med det samme. Piggvaren reagerte ikke, men etter litt justeringer av takkel og agnbevegelse så jeg plutselig at piggvaren flyttet seg 2-3 cm bakover - og så smalt det. Jeg fikk raskt dyttet den opp i håven og dermed var den i boks. 3700g/57 cm og en meget fornøyd Andreas var dermed et faktum.

Vi flytta oss et par ganger til. Mens vi rigga oss til på parkeringen en av plassene ble vi skjelt ut av en splitter gal og full fyr som sto i soveromsvinduet sitt og beskyldte oss for å stjele ved. Når vi sa vi skulle fiske sa han at han håpte at noen båter kjørte over oss - veldig hyggelig... Fant ikke stort annet en en panserulke (n-reksize) som Andreas feilkroka, samt masse skrubber og rødspetter.

Neste tur var jeg og Marius ute. Også denne gangen testet vi flere plasser vi ikke har besøkt på en stund. Fant to små piggvar Marius fikk på jigg og en litt større (rundt halvkiloen) han ikke fikk. Fant faktisk flere tunger, men de ville ikke spise - bortsett fra en. Den var totalt nedgravd, men lot seg etter litt om og men friste av agnet mitt. 1190g/49 cm og dermed en av de større jeg har fått opp.

Ingen kommentarer: