7. november 2015

Oslofjorden 29.10 & 30.10

Torsdag 29.10
Var gira på mer vading og forholdene var finfine. Hooka dermed opp med Andreas og stakk nedover til fjorden. Var litt usikker på hvor vi skulle prøve, men landa på et fint strekk vi ikke har gått lenge, på finfint føre. Jeg fant kjapt et par tunger (!) som ikke ville leke, mens Andreas gikk seg ganske rett på en piggvar på drøye kiloen som han fikk. Like etterpå fant jeg en delvis nedgravd slettvar som jeg fiska på en stund. Prøvde både ansjos og jigg, men den nekta å leke. Gravde den opp for å sjekke størrelsen, da ble den sur og seig utover mot dypet. Tipper den var et stykke over kiloen. Fullførte strekningen, og fant enda flere tunge og mange skrubber - totalt så vi 6 tunger, egentlig ganske uventa på denne tida av året.

Flytta oss et stykke lenger sør og gikk en strekning der vi hadde trua på. Var dog ingenting spennende å finne, og vi gav oss ikke så alt for seint.

Fredag 30.10  
Var gira på noe fisking fredagen også. Vadeføret var også på papiret veldig bra, med en litt østlig vind og lavt vann, så jeg lokka med meg Marius på en tur nedover. Har kikka mye på et par strender jeg aldri har besøkt, og har skikkelig trua på at dette må være piggvarland - gitt alt jeg har funnet ut om disse sære flatfiskene, så vi satte retningen dit i første omgang.

Fin parkering og grei vei ned til vannet, men derfra ble det dritt. Den østlige vinden som var meldt var temmelig rett sørlig, og den hadde piska opp vannet langs land og det var bra med dønninger - så sikten var ca. null. Tok et par forsøkssveip og kunne konstatere masse sil og kul bunn. Har skikkelig trua på området, men denne gangen var det bare dritt gitt...

Etter en kjapp rådslagning kom vi til at vi fikk prøve om det var bedre på en annen strand i nærheten. Det var det - fantisk veeeldig bra føre, men dessverre ingen interessant fisk. Så bare skrubber, ulker, torsk og kutlinger. Tråla stranda grundig et par ganger før vi gav oss. Da var det vind og regn på gang, og vi kom til at dette bare ikke var dagen vår, så vi pakka sammen og stakk hjemover...

Ingen kommentarer: