10. september 2015

Vadeturer 28.8., 29.8 & 30.8

Fredag 28.8
Været var så fint at jeg måtte ha meg en vadetur fredagskvelden. Var skeptisk til vind, vannstand og vannfarge, men lot det stå til, Kjørte til fjorden og var der litt før det mørkna. Nesten vindstille, faktisk veldig bra sikt, eneste som var kjedelig var veldig høyt vann. Begynte med å lete etter nålefisk. Fant en ganske stor kantnål, men den ville absolutt ikke leke. Den var av alle ting livredd mysisen, og etter å ha prøvd en god stund endte det med at jeg jaget den ut på for dypt vann. Jaja - nålefiskforbannelsen min er tydeligvis ved full kraft ennå...

Vada deretter nordover. Lenge siden jeg har vært der. Hoppa over de første strendene og tok bare de beste. Fant 8-9 tunger fra 200-800g, men hadde ikke børstemark, så jeg testa meitemark. Fikk endelig konkludert med at det er totalt crap som tungeagn. Absolutt ingen av tungene vile smake på det en gang. Fant også slettvar igjen - 4 stk i 200g-klassen. Fikk 2 av dem på hel ansjos, nr. 3 bomma på hugget og ble gretten, nr. 4 fikk vil panikk når den så ansjosen. Jaja - fin tur var det anyways, men dønningene dro på etter hvert, og vannstanden var en halvmeter over det jeg egentlig liker...


Lørdag 29.8
Det ble tur på meg og Stein. Det var meldt en del vind, og det var mye dønninger, så jeg var litt skeptisk. Vi var tidlig ute så vi startet med litt duppmeite etter horngjel. Jeg fikk en makrell i grei størrelse og Stein fikk to horngjel.

Vadeforholdene var tricky, med bølger og halvdårlig sikt. Fant imidlertid et lite område i lé med litt fisk, og slo til med to slettvar på 1175g og 1280g, samt 2 tunger på 720g og 1000g, mens Stein persa på slettvar med 600g. Til tross for forholdene måtte dermed turen sies å være en stor suksess...

Søndag 30.8
Visste at jeg burde holdt meg hjemme søndagen - men føret var for fristende; Lavt vann plutselig, relativ lite vind, og vannet var jo krystallklart dagen før...

Lurte med meg Andreas og begynte med å grave børstemark på en av strendene. Tenkte egentlig å vade der, men bølgene hadde grumsa opp vannet på stranda skikkelig, så vi droppa det.

Kjørte et stykke og vadet strekket sørover. Veldig fint føre, men ikke kjempemye fisk. Sterk strøm, og uventet lite tunger å se. Mye SØ, småtorsk, ulker og skrubber - en og annen nål, og mye sil. Begynte snart å finne slettvar igjen. Andreas fikk vel 2, jeg 1 - ingen var  store og alle ble satt ut igjen. Andreas fiska på en forholdsvis stor en (sikkert rundt halvannen). Andreas fikk også 2 tunger, en på 1000g og en på 1020g. Jeg fikk en på 790g. Talte opp til 14 slettvar og 13 tunger observert da vi rusla opp på veien og tilbake til bilen.

Ingen kommentarer: