27. september 2015

Vadetur alene 12.9

Prøvde å lokke med noen på vadetur, men alle kandidater var busy. Var dog så gira at jeg kom til at det fikk bli en alenetur, selv om jeg er litt ambivalent til å surre rundt i mørket alene. Var på plass på litt før 20. Det skumrer tidlig nå, så da jeg var ferdig med å grave børstemark var det nesten vadeføre allerede. Vinden dro gradvis på (som meldt), men det hadde gått greit å vade der for bølgene sin del, dog var sikten dårlig og jeg bestemte meg for å flytte meg.

Kom til at jeg skulle teste en liten "spesialstrand" som ligger litt i lé. Har funnet en del tunger der, og tenkt at det burde være varpotensiale også. Fant først flere mikrotunger, så en ganske bra (950g viste det seg) som jeg fisket på og fikk. Deretter fant jeg en litt mindre (tipper 800g) som jeg lot ligge. Gikk langt ut i midten av stranda, og der lå det jeg har tenkt burde være der: En piggvar. Ikke stor dog, men den var skikkelig hissig, og etter to bomhugg på ansjosen satt den. Den ble veid til 850g.

Nå var det kommet til det tidspunktet på kvelden jeg gjerne skulle dratt til en av varplassene og plukket en gigantisk piggvar eller til en av supertungeplassene og funnet en NR-tunge, men vinden dro på, og jeg ble nødt til å flytte til en plass mer skjermet innså jeg. Begynte med å dra til den "nye stranda", tenkte den ville ligge litt i lé. Sveipa over den bittelille stranda der jeg kun har sett 2 tunger (men begge store), og fant en igjen. Over kiloen, så jeg tenkte jeg skulle fiske på den, men da jeg hadde tredd på børstemarken var den søkk borte. Den nye stranda var bare delvis i lé, og helt kjemisk fri for annet enn mikrotunger, sil, kutlinger, krabber - og plutselig en forholdsvis diger piggvar. Lyste den rett i trynet først, og da jeg begynte å fiske på den ble den veldig kjapt urolig. Fikk ikke fisket mye på den før den seig utover mot dypet og forsvant. Føkk! Tipper 5-6 kg...

Vurderte nå om jeg kunne teste noen andre av "piggvarstrendene", men etter å ha kikket litt innså jeg at det var for mye vind/bølger. Dermed ble det å frese inn til det som har blitt favorittstrekket mitt etter tunger. Gikk bare en kort strekning. Fantastisk lav vannstand og dette strekket er bare helt fantastisk på lav vannstand. Litt mye bølger og skvalping, men også mye tunger, til dels av bra size. Fiska på en som ikke ville (rundt kiloen), rota bort en som la seg mellom beina mine mens jeg agnet, slik at jeg tråkket på den da jeg skulle finne den igjen, og gikk forbi 4-5 stk av moderat size (5-800g). Fiska opp en pen en på anslagsvis kiloen som jeg satte ut igjen, fant så en fin lang og tykk (men ikke veldig brei) sak som jeg tenkte kunne være ny pers. Prøvde med børstemark en god stund men den ville ikke, så jeg testa et triks jeg oppdaga da jeg var ute med Stein: Jeg hengte på en hel renska reke. Agnet ble da absurd digert, men det det gjorde trikset. Tunga ble kjempesint og hugg og tygde i alle retninger, og greide etter hvert å tygge nedpå hele agnet. Fikk håvet og landet den, og den klokket inn på 1300g blank fordelt på 50 cm. (Digresjon: Når denne tunga var 1300g må den jeg så i samme område for 2 uker siden ha vært bortimot 2 kg...)

Ny tungepers: 1300g/50cm

Etter dette kom det regn også, og jeg kom til at det fikk være nok, pakka sammen og kom meg tilbake til bilen...

Ingen kommentarer: