11. september 2015

Oslofjorden 6.9

Vindfull helg uten noe fiske, men ut på søndagen i går kom jeg til at jeg måtte komme meg ut og få frisk luft. Hadde egentlig planer om tur med Ståle, men han ble forhindret, og etter litt frem og tilbake kom jeg til at jeg skulle fiske gylter.

Da vi kystmeita i Oslofjorden for noen år siden viste nemlig en fyr vi traff oss noen blider av brukbart grove gylter. Lokaliteten er jo faktisk i teorien en perfekt storgylteplass, og vi har snakka om å ta turen og teste flere ganger, men har aldri kommet så langt. Lurte med meg Andreas og Silje nedover, og gav det et par timer for å sjekke potensialet. Var mye polakker som fiska makrell rundt der, men vi stilte oss på innsida og fiska gylter. Fikk raskt bergnebb og et par mindre berggylter, men var borti grovere fisk innimellom. Vanskelig fiske, for de store fiskene var picky, og bergnebben var (som vanlig) superhissig. Husker ikke nøyaktige tall her, men tror jeg endte på 6 eller 7 berggylter, mens Silje fikk 3 (?) og Andreas 1 eller 2. Stort sett småfisk - men jeg fikk etter hvert lurt opp en fin sak som viser at plassen helt klart har potensiale: Bare 42 cm og likevel 1400g blank - skikkelig godkondis.


Min klart største Oslofjordgylte så langt: 1400g/42cm (Foto: Silje Gran)

Da det begynte å bli småmørkt og gyltene gradvis ble mer passive slo Silje like godt til med en paddetorsk på 420g. Det var vel det siste av action før det ble så mørkt at vi pakka sammen, bortsett fra at jeg fikk en sypike.

Ingen kommentarer: