6. februar 2015

Rødhaiforsøk - en treff og to bom (24.1, 25.1 & 29.1)

Ligger litt etter med fiskebloggen her, så her er en liten oppdatering: Fikk for meg at det var på tide å teste rødhaien igjen, så det har blitt 3 turer - dog uten det heeelt store resultatet...

Lørdag 24.1 - en lovende start
24.1 tok jeg og Marius oss en tur på en av rødhaiplassene. Bra forhold, og vi hadde faktisk litt trua - uten at vi hadde glemt den begredelige fjorårssesongen (som resulterte i absolutt ingen rødhai på land for noen av oss). Hadde dog ikke all verden hvittingnapping og det er alltid et godt tegn, men sorten var det jo - og det kom på land et par stykker, uten at jeg husker nøyaktig antall. Første over middels spennende fisk som kom opp ble en lyr. Skjønte straks det var noe rart etter et par ville utras - og lyren var ikke så verst stor heller: 2535g/60 cm og en kondis av en annen verden. Hadde noen av lyrene jeg har fått på Sunnmøre matchet denne kondisen hadde jeg passert 10+ lett... Marius fulgte opp med et napp som resulterte i grisetung pumping med sporadisk liv. Hadde vi vært på Vestlandet hadde vi vel konkludert med skate eller breiflabb, nå kom vi til at det måtte være noe skrot. Og skrot var nokså spot on - opp kom to punkterte fendere, 5 meter tau, en makrellhekle og en standard hvitting...

Ikke kjempelenge etter fikk Marius kroket en fisk som virket lovende. Bra run, passelig tyngde - og Marius antydet kjapt torsk (og en slapp torsk er til forveksling lik en rødhai). Jeg sto klar med håven og kunne konstatere at vi sto overfor riktig sort - en laaang en, men også tynn. En veie- og målesesjon avslørte vitale mål på 1095g/70 cm - pen rødhai. Den ble pent satt tilbake. mer venting, flere lovende napp, og så var det min tur: Ny rødhai for meg - første siden 2013. Vekt og vitale mål landet på 865g/64 cm - ikke kjempestor, men kjempefin! 


Endelig rødhai igjen - fiiine fisken (865g/64 cm).

Søndag 25.1 - en trist fortsettelse
25.1 hadde jeg åpning for en tur og dro ut alene. Testet to forskjellige plasser som burde levere. Kald og sur vind - men jeg lot det stå til, oppildnet av resultatet fra lørdagen. Det var det visst ingen grunn til: Opp kom noen ytterst få hvittinger. Kunne notere meg for et lovende napp som gikk i bunnen. Greide videre å sette skikkelig fast, falle bakover å slå halebeinet skikkelig da jeg sleit multien, samtidig med at jeg slo toppen av surfstanga - fabelaktig! Noen ganger burde en nok holdt seg hjemme...

Torsdag 29.1 - oh well...
29.1 hadde jeg, Marius og Andreas psyka oss opp på rødhai, og dro til plassen som presumptivt er vårt aller beste kort når det gjelder rødhai. Trua var på topp (trolig for god...). For å gjøre en lang historie kort ble det nada. Vinden var kald, vi dro opp noen obligatoriske hvittinger hver, og hadde muligens kontakt med riktig sort. Det var alt... Velvel - da blir det vel kanskje en liten rødhaifiskepause tipper jeg.

Ingen kommentarer: