28. februar 2015

Lake i Glomma 25.2

Andreas meldte om at Endre var på Østlandet og gjerne ville fiske lake. Vi konkluderte ganske raskt med at Bingsfoss nok var sikreste kort for ettergytefisk nå, og jeg møtte Endre og Andreas på parkeringen ved Bingsfoss litt etter 19. Vi rusla ned til Lushammaren - sølete og gjørmete å gå der nå (kjørt opp med traktor). Vel nede konstaterte vi at det var akkurat noen få cm for høyt til å kunne stå der jeg hadde ønska - men det var heldigvis såpass lav vannstand at vi fikk noenlunde greit løft over skjæret med stangtoppene høyt. Plasserte Andreas og Endre på hotspoten med to stenger hver, og det tok ikke alt for lang tid før de første smålakene meldte sin ankomst. Etter at Andreas hadde nappa opp et par stykker fikk også Endre sin første og dermed ble det ny art på han. Jevnt med napping i bølger utover kvelden - det aller meste som kom opp var små utgytt hannfisk. Jeg fiska ytterst og sleit bort litt i overkant med takler fordi strømmen dro meg ut i tømmerstokkene som ligger der, men fikk da opp noen smålaker jeg også. Totalt endte vi vel med 13-14 fisk på land. Andreas fikk opp en 1760-fisk som garantert hadde vært et stykke over 2 før gyting, mens jeg og Endre fikk bare småtterier. Jeg hadde også med en tullefiskstang og maggot med tanke på krøkle - og Endre (som mangla arten) lette litt etter dem. Vi fant noen bittesmå krøkler, men de greide ikke svelge maggoten. Endre mangla dog hork også, og de gikk det ganske greit å finne til tross for veldig dårlig sikt. Han fikk faktisk også en liten karpefisk vi først trodde var krøkle, men det var dessverre en liten gullbust (som han hadde fra før). Fin kveld ute med mye hyggelig fiskeprat og sånn passelig med action - så det ble selvsagt alt for seint før jeg kom meg i seng, kjenner på det nå gitt...

Ingen kommentarer: