18. august 2014

Vindussesong igjen - 8.8, 10.8 & 17.8

Fredag 8.8
Andreas, Ole-Håkon, Marius og jeg møttes på kveldens utvalgte plass. Etter litt jobb med å plukke børstemark prøvde vi oss litt på noen nålefisker.

Deretter vadet vi i vei sørover langs kysten - det gikk litt i rykk og napp. Noen områder var kjedelige med mye rullestein, men det var ganske ofte sandflekker innimellom og noen steder skikkelige tunge-/var-sandområder. Det ble sett mange tunger, noen fikk være, andre ble fiska på, noen tok og andre ikke. Vi observerte rundt regna 40 tunger, og noe over 10 kom på land - jeg fikk 6 stk, Heier 1, Andreas 3 og Marius 1. Min største var vel den eneste over kiloen med 1090g som fasit.

Ellers var det stor fokus på varer - vi fant en slettvar hver - så totalt 4 altså. Andreas sin ville ikke leke. Ole-Håkon fikk sin, og var veldig fornøyd med å krysse av art 102 med en nydelig fisk på 1170 gram og 43 cm. Marius fikk ikke den han fant selv, men fiska på (og fikk) den jeg fant - og dermed ble det ny art for ham også. Great success!

(Egentlig sier det ganske mye om hvor blaserte vi begynner å bli på tungefronten at denne turen ikke resulterte massiv fiskeskjelv og total psykose)

Søndag 10.8
Fint føre i fjorden igjen på søndagskvelden, så jeg lot meg friste til en tur igjen og slo meg sammen med Andreas. Siden det var søndag og prosjektet måtte begrenses litt falt valget på et litt kortere strekk. Vi var på plass før det ble mørkt og brukte litt tid på duppmeite først - jeg fikk 5 makrell, Andreas en horngjel. Polakkene som sto og dengte sluk fikk ingenting, og ble gradvis mer og mer frustrerte... Veldig mye brisling som surra rundt igjen, men greide ikke å få noen på krok selv om jeg prøvde.

Neste post på programmet var agnleting - vi pumpa fjæremark, og grov opp litt børstis. Synes fjæremarken er temmelig kjipt agn egentlig, her MYE mer trua på børstemark.

Timet det veldig bra med alle forberedelser slik at vi begynte å vade når det var perfekt mørkt.Gikk sørover og så som vanlig lite første strekket. Kom dog ikke veldig langt før jeg gikk meg på en temmelig stor slettvar (tipper et sted mellom 1,5 og 2, trolig nærmest 2). Fisket på den ganske lenge - men ingenting jeg kunne komme opp med fristet. Jaja - det er jo normalen, men like skuffende hver gang...

På neste strand tråkket Andreas nesten på en slettvar da han gikk ut i vannet (det er jo også normalen). Den lå på kritthvit korall-sand på 20-30 cm og ble litt stressa, så Andreas rakk ikke fiske veldig mye på den før den stakk av. Anslagsvis 2-2,5 kg eller noe deromkring. Ingen tunger å se på de plassene vi har funnet mye før - veldig mye vegetasjon for tiden, men synes likevel det er rart vi ikke finner noen tunger her lenger. Mulig dette strekket blir fisket av andre, begynner nesten å mistenke det. Så rundet vi hjørnet mot den siste stranda, jeg jaget opp en stor, uidentifisert flatfisk på hjørnet (trolig en slettvar). Ikke lenge etter tråkket Andreas på en ny slettvar - og denne var skikkelig stor - sikkert rundt 3kg-grensa. Den var også sint, og hugg etter tobisen flere ganger, men spytta igjen. Fant også de første små tungene på her - og endte vel med å finne 4-5 små og to større. Fisket på en men den ville ikke, og Andreas fisket på og fikk en på 960g/48cm.

Så var det bare å frese tilbake til bilen så raskt vi kunne - det hadde allerede blitt rikelig seint. Så ikke noe spennende på vei tilbake: En mikroslettvar, noen nåler, noen dvergulker++

Søndag 17.8
Etter en helg med masse besøk og hagearbeid ble fiskesuget litt for stort ut på søndagen. Forholdene var langt fra ideelle for vading, men det fristet fælt likevel, så jeg slo meg sammen med Andreas for å dra til en litt skjermet plass vi har snakket om å sjekke ut ved anledning. Vi var på plass litt tidlig og plukka fine børstemark på en småbåthavn. Mye småbrisling over alt, men vi tenkte de fikk være og prøvde å finne frem til de plassene vi hadde sett oss ut. Begge de to første plassene var umulig å nå pga. private veier og parkering forbudt og lignende morro, så vi endte til slutt på siste plass på lista. Litt lyst ennå da vi kom dit, så vi duppmeita en halvtimes tid, før vi ikledde oss vadere og begynte å søke på stranda.

Høyt vann og vanskelig å vade, men vi fikk gått et lite stykke ihvertfall. Det var et par fine strekninger å gå på, men forbausende lite å se - vi fant bare to små tunger og en liten slettvar, Ellers så jeg en diger skrubbe jeg fisket på, og Andreas fisket faktisk på en svartkutling. Kom til at vi rakk å sjekke en plass til. Stor skuffelse strandmessig siden hele stranda var bare skifergrus, ikke sand. Fant imidlertid en slettvar rundt halvannen igjen - midt på stranda. Fisket med både ansjos og jigg, men den oppførte seg veldig rart. Det smakte faktisk på ansjosen uten å spise det, synes det var temmelig sær oppførsel. Jaja...

Ingen kommentarer: