4. mai 2014

Ny tungehelg - 30.4, 1.5 & 2.5

Etter forrige helgs tungegalskap har det vært vanskelig å få tungefisket ut av hodet denne uka. Når det så var fridag på torsdag tenkte jeg derfor at onsdag var en gylden anledning til en ny tur - og fulgte like godt opp med nye turer både torsdag og fredag. En kombinasjon av et par foreløpige konklusjoner om forholdene, været og søvnmangel - samt behov for å begynne å pakke til neste fiskeprosjekt (som er nå førstkommende helg), gjorde at lørdagen og søndagen ble innedager. Jeg legger nå faktisk offisielt tungefisket på hylla inntil ettersommeren, men planen er definitivt å ta noen vadeturer etter annen fisk om en liten stund. Før den tid blir det litt fisking av heeelt annen art, mer om det på bloggen etter hvert...  

Tungefiske i 10 m/s 30.4
Var som sagt gira på tungefiske, og vi var en hel gjeng som var klar for tur (jeg, Marius, Ståle, Andreas og Terje), men vinden var lei, og vi måtte derfor improvisere litt plassmessig. Valgte oss ut en serie plasser som lå noenlunde i le for vinden og lot det stå til.

Første plass var en gedigen skuffelse. Bra sikt, men ekkel mudderbunn og så godt som ingen fisk. Bare noen få kutlinger, noen småskrubber og de allestedsnærværende SØ-ene. Vi flyttet oss dermed ganske kjapt til neste plass. Kronglete å komme til, og langt å gå, men denne plassen har stått på lista over plasser å teste i mange år, så det var fint å endelig komme seg dit. Plassen var finfin, vi fant noen få større tunger og så ganske mange mikrotunger, samt en litt morsom fisk jeg har hatt i bakhodet siden i fjor - skal se om jeg greier å lure en slik i år... Jeg så også en panserulke og en gigantisk SØ som plutselig fylte hele vinduet inne på 30 cm dyp. Litt usikker på om jeg eller fisken ble mest overrasket. Da vi skulle gå inn igjen fant vi en ganske drøy tunge inne på 30 cm dypt - både Andreas og Ståle prøvde å fiske på den, men det ville ikke spise. Den så dog enormt tykk ut, så vi håvet den for å veie og måle den - prøver nemlig å finne ut mest mulig om størrelser og variasjon i kondis. Den viste seg faktisk å være 1390g fordelt på bare 44 cm - finner vi en slik en på 50 cm så står 2 kg-grensa fort for fall gitt...

Siste stopp ble en skuffelse. Dette er også en plass vi har snakket om og sett på mange ganger, men den viste seg å ha kjedelig bunn, det var lite fisk å se og dessuten var det dårlig sikt. Marius observerte ny "vindusart" i form av bever (castor castor), men ellers kom vi til at denne plassen skal få fred for vår del...

Speedtungefiske 1.5
Greide ikke å holde meg hjemme selv om jeg skulle på jobb dagen etter, så 1.5 ble det en ny tur ut for meg og Andreas. Prøvde å holde stram regi siden jeg burde komme meg hjem noenlunde til rett tid, så vi speedet gjennom 3 plasser, to kjente plasser, og en helt ny som jeg har tenkt mye på siden jeg var og kikket på den sist høst. Vi fant tunger alle steder, men ingen store. Fisket opp og veide 4 tunger hver - fra 370g opp til 905g. Så nok en gang en stor slettvar som Andreas fisket på, men den ville ikke leke og seig avgårde.

Tungefisketreff på ukjente marker 2.5
Fredagskvelden var den største bølingen med tungefiskere jeg har vært ute med noen gang klar for å teste et nytt område. Ikke mindre enn 8 (!) menn med vadere og vindu samlet seg på en strand ved solnedgang (Ole-Håkon, Stein, Marius, jeg, Terje, Jonas, Andreas og Simen). Først lette vi (med lite hell pga. høyvann) etter børstemark, deretter fordelte vi oss på ulike strender og begynte å lete etter tunger og annen morro. Fine strekninger, men mye dønninger og lite fisk er vel konklusjonen. Vi så noen mikrotunger, og minst en slettvar, men totalt sett var det hele ganske elendig ift. innsatsen. Noe av grunnen var nok grisekaldt vann og urolig vær - får prøve igjen der når det blir mer sommerlig...

Ingen kommentarer: